Rikshospitalet venter på at jeg skal dø

I alle fall er det slik det føles når jeg får kopi av andregangs purring fra Helsetilsynet i Oslo og Akershus. Det er altså tredje brevet de sender til Rikshospitalet for å få deres svar på klagene (1, 2) jeg har sendt ang. GID-klinikken. Hittil har Rikshospitalet altså ikke svart. De venter på at jeg dør. Døde menn kan ikke klage og lage bråk. Ergo lever jeg fortsatt.

Utdrag fra brevet:

Vi kan i dag ikke se å ha mottatt svar på henvendelsene.

De forespurte opplysninger anses påkrevd for Helsetulsynet i Oslo og Akershus sitt tilsyn med helsetjenestens virksomhet. Det gjøres oppmerksom på at manglende svar innebærer et brudd på spesialisthelsetjenesteloven § 6-2 første ledd. Ved manglende svar vil saken bli oversendt Statens helsetilsyn for vurdering av administrativ reaksjon, jf spesialisthelsetjenesteloven § 7-1 første ledd.

Helsetilsynet i Oslo og Akershus ber om svar innen 2 uker fra mottakelsen av dette brev.

Brevet er datert 14. oktober. Det er sannsynlig at brevet ble mottatt senest 16., noe som betyr at fristen utløper ca. 30 oktober. Jeg er ikke sikker på hva jeg håper på. De burde ikke slippe ustraffet fra å ignorere meg – satse på at jeg skal forsvinne av meg selv. Hvor mange av deres avviste pasienter har tatt livet av seg? Det fører de ingen statistikk over.Kanskje vet de av erfaring at problemene, d.v.s. avviste pasienter, forsvinner av seg selv hvis man bare haler ut tida.

Samtidig vil jeg ha svar. Jeg vil at denne ventetida skal være over. Jeg vil at noen skal bestemme at jeg får ny utredning i Sverige. Jeg vil at livet mitt skal slutte å stå stille. Jeg vi ha ei framtid! Og da kreves det at Rikshospitalet svarer på denne siste purringa fra Helsetilsynet.

7 tanker på “Rikshospitalet venter på at jeg skal dø

  1. Hehe, ser du ikke hvor bra det er at Helsetilsynet må purre?

    Det er fenomenalt. Så klart ikke for deg og alle som venter, men dette er en bitteliten ting for å balansere det som skjedde med Benestad for noen uker siden.

    Du vil ikke forsvinne. Disse sakene må få følger og det regimet som regjerer nå vil ikke vare evig.

    Det er sant det du sier om statistikk, det er så ironisk i og med at reglene er som de er at de samtidig kun har det nasjonale monopolet, og ikke ansvaret.

    Jeg er stolt av å vite at du er der du også, at flere tar tak i dette. Tusen takk, Tarald.

    -Nina V

  2. Dette er kanskje ønsketenkninger, men tenk om rikshospitalet virkelig føkker ting, og de (de som har ansvar for sjukehus og spesialistgreier) blir tvunget til å se over GIDs praksis.

    :O

  3. jag hoppas att du får komma till sverige, hade gärna erbjudit dig sovplats, men jag bor lixom i fel ända av sverige ur bra utredningssynpunkt.
    JAg tycker att det är tragiskt hur GID behandlat dig och jag hoppas att du får rättelse någon gång, helst snart

    du är en inspirationskälla 😀

  4. Tack!
    Rikshospitalet svarte like før fristen gikk ut og unngikk dermed giga-trøbbel – i første omgang. Det ser ikke ut til at jeg får tilgang til deres svar, men jeg skal ringe og spørre.
    Ellers er det bare å sette seg ned og vente på at Helsetilsynet i Oslo og Akershus får behandla saken og bestemt noe. Kryss fingrene for meg, venner!

  5. Tilbaketråkk: GID-klinikken har svart « Framandkar

  6. Tilbaketråkk: “Beklager at du føler det sånn” « Tarald Steins

Legg igjen en kommentar