Norske snegler som kjæledyr

Posted: mandag 5 september, 2011 by Tarald in Snegler
Tags: , , , ,

Snegler kan man stort sett finne hvor som helst når det regner. De er spesielt glade i brennenesler. De fleste snegleartene i Norge blir mindre enn 1cm «store». De som er såpass store at de egner seg som «kjæledyr» er:

  • Vinbergsegl (Helix pomatia) – ikke så vanlig, men Norges største snegl. Forekommer ikke naturlig, men er satt ut og har levedyktige bestander en del steder på Østlandet.
  • Stor hagesnegl (Cepaea nemoralis) – ikke så vanlig som den lille. Jeg har bare sett denne i Bergen. Flotte sneglehus med store fargevariasjoner fra gult via rosa til lysebrunt, med eller uten striper. Kjennetegnes ved at voksne individer får et mørkt bånd på skallet ved åpningen. Kroppen er grå.
  • Liten hagesnegl (Cepaea hortensis) – ikke så mye mindre enn den store, men har færre fargevarianter og ikke noe mørkt bånd ved skallmunningen. Ganske vanlig de fleste steder i Norge opp til ca. Bodø. Kroppen er grå.
  • Krattsnegl (Ariante arbustorum) – like stor som hagesneglene og enda vanligere. Finnes over hele landet, i alle fall nord til Tromsø. Skallet er brunt og kan ha en mørkere langsgående stripe. Små, lysere flekker på det brune skallet skiller den fra hagesneglene. Kroppen er brun-svart.

Her kan du regne ut hvor stor plass sneglene trenger.

Dette trenger sneglene:

  • terrarium/akvarium(uten vann!)/plastboks med små luftehull eller myggnetting over
  • grunn vannskål (de kan drukne hvis den er for dyp)
  • jord/torv-substrat i bunn 5-10cm (Vinbergsnegler liker å grave seg ned, de andre gjør det stort sett bare når det blir for kaldt og når de legger egg.)
  • kalk. Man får kjøpt en slags skall som kalsiumskilde for fugler – billig og bra.
  • mat:
  • det meste av planter, grønnsaker, frukt og bær. Skyll godt, siden de ofte sprøytes mot nettopp snegler.
  • fiskemat
  • skilpaddefor
  • kattemat

Sprut vann på dem hver dag, men ikke så mye at substratet blir gjennomvått. Hvis det blir for tørt gjemmer de seg i skallet.

Sneglene trenger mest grøntfor, men det er bra å gi litt animalsk for i form av kattemat innimellom. Fordelen med skilpaddefor er at det også inneholder kalsium – noe sneglene trenger for å bygge på skallet sitt.

Landsnegler har både mannlige og kvinnelige kjønnsorganer, men kan ikke befrukte seg selv. Når to snegler har parret seg, legger begge egg (ca. 20 pr. snegl er vanlig for de norske artene).

Dette er ganske omtrentlig informasjon fritt etter hukommelsen og egne observasjoner, opprinnelig skrevet som svar på konkret spørsmål på et forum.

Kommentarer
  1. Kjempefint 🙂 Jeg skal skaffe meg snegler, og leser litt rundt for å lære mest mulig før de er i hus.

  2. Isa Elin Kristiansen sier:

    Dinna sida er topper’s!Eg har akkurat fått meg to sniglar !

  3. erik Mathias 12 sier:

    Jeg har en snegle som jeg fant i hagen min og jeg har den som et kjæledyr

  4. Isa Elin Kristiansen sier:

    Eg elsker sniglane mine!!!!!!!!!🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌🐌💖💖💖💖💖💖💖💖💘💘💘💘💘💘💘💘😻👧

  5. en jente sier:

    Snegler!

Legg igjen en kommentar

