Nytt hjem til sneglene

Posted: onsdag 17 august, 2011 by Tarald in Snegler
Tags: , , , ,

image

Jeg har lenge drømt om et kombinert terrarium/akvarium som kan huse både landsnegler og vannsnegler. Etter litt research har jeg satt inn en skillevegg av glass i det gamle akvariet mitt. I tillegg skal jeg skaffe et med samme lengde- og breddemål til å sette oppå, uten glass i bunn. Dermed blir det god plass for landsneglene til å klatre.

image

Sånn ser det ut etter å ha fylt de to delene med henholdsvis jord/mose og vann. Plasten over skal sørge for at blomsterfluene ikke får etablert seg igjen. Håper jeg er kvitt dem for godt! Ingen snegler har flytta inn ennå.

Vannstanden skal være mye høyere, men jeg turde ikke å belaste den ferske silikonen så mye og tar det derfor gradvis. I akvariedelen skal det etter hvert komme sand og stein i bunn og planter. Og selvsagt akvariesnegler. Landsneglene skal etter hvert få enda mer jord og mose å grave i, men det må vente til jeg har bygd på terrariet i høyden.

Dagen etter:

Jord og mose skråner ned fra skilleveggen. Etter hvert skal jeg anskaffe noen planter som trives både under og over vann. I mellomtiden får jeg krysse fingrene for at landsneglene ikke faller oppi akvariedelen og drukner. Afrikanske kjempesnegler er på vei.

I akvariedelen er det nå kommet Coop kattesand, javamose, termometer og varmekolbe (skimtes i bakgrunnen). Eplesnegler og et par andre typer snegler er på vei. Foreløpig har jeg ingen pumpe og er usikker på om det er nødvendig. Eplesneglene kan i alle fall ta inn luft fra over vannet.

Det jeg mangler er et akvarium med de samme grunnflatemålene (48cm x 25cm) uten bunnplate. Tanken er å sette akvarium nr2 oppå det første, slik at sneglene kan klatre litt i høyden. De jeg har nå liker i alle fall det.

Her er alle sneglene samla under flyttinga:

Alle sneglene på ett fat

Oppdaterer med et bilde av en hagesnegl som besøker akvariet for å drikke:

Dette har jeg aldri sett så tydelig før; en snegl som drikker

Hin stod der og drakk ganske lenge. Jeg kunne se at han svelga. Stilig! Og hin kom seg opp igjen uten å drukne.

Kommentarer
  1. ble litt bekymra for neglelakkfjerneren….

    • Tarald sier:

      Den ble bare brukt til rengjøring. Blir ikke tett hvis det ikke er reint. Nå er jeg veldig spent på om jeg har vært raus nok med silikonen til at det er skikkelig tett.
      Har forresten en del silikon til overs. Kanskje jeg skal lage meg sånne baller som man får på Riksen? ;-P

Legg igjen en kommentar

