Kjønn på nett

Posted: mandag 15 august, 2011 by Tarald in frigjøring, Min fortelling
Tags: , , , , ,

I begynnelsen, det vil i denne sammenheng si ca. 2001, var det befriende med nettets anonymitet. Jeg fikk være mann så lange jeg var online, selv om jeg levde som heterofil kvinne i et langvarig forhold. Overalt ellers ble jeg stilt overfor krav til kvinnelighet, men på nettet kunne jeg være meg selv, slippe ut av kroppens fengsel.

Jeg trodde til og med at jeg kunne fortsette slik; som bare deltidsmann på nett. Det resulterte i den første navneendringa mi. Jeg tok et etternavn som også kan være et mannlig fornavn. Dette viste seg fort å ikke være nok.

Nå er det ofte omvendt. At de jeg diskuterer med ikke ser skjegget mitt eller hører den mørke stemma mi, gjør det åpenbart lettere for dem å holde fast ved oppfatningen av meg som «egentlig» kvinne. Det skyldes selvsagt delvis at jeg nå er 100% åpen med at jeg er trans. Likevel setter det ting i perspektiv. Jeg møter ikke lenger så mange fordommer ute på gata, men desto flere på nett.

Kommentarer
  1. annebloggen sier:

    Jeg synes det er så bakvendt at du skal måtte bruke uttrykket «åpen» som om det var noe å skamme seg over?

    Jeg ramlet helt tilfeldig inn på bloggen din for lenge siden på grunn av at noe du hadde skrevet interesserte meg. I presentasjonen av deg i bloggen står det «han». Og dermed har jeg da aldri tenkt på deg som annet enn en mann selv om jeg seinere leste diktene dine og mer om livet ditt.

    Og jeg er altså en snerpete tidligere menighetsrådsleder. Jeg skjønner bare ikke hva det eventuelt skulle være jeg skulle ha fordommer mot ?

    Bortsett fra at jeg er litt skeptisk til de sneglene… Akkurat der har jeg litt fordommer.

    Jeg er blitt veldig glad i det diktet ditt om sorg. Håper det er ok at jeg setter det inn i et av maleriene mine og har det framme? (altså putte det inn ved hjelp av photoshop, skrive ut, ramme inn…). Skal selvfølgelig skrive hvem som har skrevet det.

  2. Tarald sier:

    Du er jo et glimrende eksempel på at fordommene ikke alltid finnes der man tror🙂 Setter stor pris på kommentarene dine!
    Du må gjerne bruke diktet, og jeg vil gjerne se resultatet.

  3. plastbaronen sier:

    Intressant. Jag undrar om det skulle bli mindre fördomar mot transsexuella om fler var fortsatt «öppna» med sin transsexualism även efter det att de börjat se ut som rätt kön. Som det nu är, är många öppna medan de ser ut som fel kön (eller som oklart kön) och därför måste förklara för folk, men när de väl börjat se ut som rätt kön, ja, varför berätta att man är transsexuell då liksom. Följden är att de flesta öppet transsexuella är i början av processen – och det är också då man brukar vara mest extrem, könsfixerad, omognast, har störst behov av bekräftelse osv. Det leder till att de flesta transsexuella som gemene man (och kvinna) möter, är egocentrerade könsfixerade, psykiskt instabila typer som ser ut som fel kön. Och då får man inget gott intryck av oss.

    Anledningen till att jag säger detta är inte att jag tycker jag är bättre. Tvärt om, det är precis så jag har gjort själv. När jag var ung och dum och extrem sa jag till alla att jag var transsexuell. Nu ser jag ut som en man och presenterar mig bara som man IRL. Men vad gör man; det var så jobbigt att jämt hamna i skottlinjen för folks könsfördomar, att nu när jag kan slippa det, varför ska man prata om det då??

Legg igjen en kommentar

