Sett slekta på kartet!

Posted: mandag 14 mars, 2016 by Tarald in hobby, Slektsforskning
Kart Ivarslekt 2016-03-14

Morfars slekt (såvidt påbegynt å plotte inn)

Jeg har begynt på et større prosjekt med å plotte inn slekta på kart. Her har jeg begynt med min morfars slekt. Litt lenger har jeg kommet med den nordnorske greina. Etter hvert skal jeg inkludere søringene i farmors slekt også. Til sammen er det et stort prosjekt. Jeg begynte med dette fordi jeg trengte å visualisere det for meg selv. Etter hvert hadde jeg funnet alle stedene, men bare for å bruke det direkte i løsinga av et aktuelt slektsmysterium eller tvil om hvem som var hvem i kildene. Og det slo meg at de nøyaktige koordinatene burde lagres. Nå har jeg altså mange steder å finne igjen og kopiere koordinatene til før jeg kanskje en gang kan si meg ferdig.

Jeg er ikke helt fornøyd med Mapcustomizer. Jeg skulle ønske det fantes en enkel løsning for å eksportere data derfra eller ta backup, og det kunne også hatt bedre layout. Etter hvert som antall steder vokser, bruker det stadig lengre tid for å lagre og laste. Og det skjer stadig at man logges ut, så det er lurt å lagre etter hver innførsel. De konkurrentene jeg har sammenligna med bruker enten bare adresser, noe som bli altfor unøyaktig, spesielt for nedlagte husmannsplasser, eller de lar meg ikke skrive inn egen informasjon knyttet til stedet. I Mapcustomizer kan jeg skrive inn alle som enten er født eller død på hver plass, med livsperiode. Slik får man et inntrykk av slektas hovedseter gjennom tidene.

Egentlig skal det finnes en funksjon i slektsprogrammet jeg bruker, Legacy, som gjør jobben for meg, men jeg fikk det ikke til å fungere.

Legg igjen en kommentar

