Transperson i slektstreet

Posted: mandag 30 mars, 2015 by Tarald in Ukategorisert
Screenshot 2015-03-30 18.43.19

Her har jeg laga en fiktiv familie der alle barna er transpersoner av ulikt slag.

Det er vanlig å registrere folk med fødenavn. Det gjør det lettere å holde oversikt selv når folk gifter seg flere ganger. Hvorfor skal det være annerledes for transpersoner?

Det er flere grunner til det. Den første handler om bruksområdet for slektstreet. Dersom det bare skal ligge på din egen PC eller i ei skuff, kan du registrere det hvordan du vil. Men skal det deles med andre, bør du tenke på om du «outer» en transperson. Transfolk er utsatt for trakassering og hatvold. Ved å identitfisere en person som trans* kan du bli medskyldig.

Den andre grunnen handler om respekt. Transfolk kjemper hardt for retten til å definere seg selv. Ved f.eks. å registrere en transmann som kvinne sier du at du ikke bryr deg og at du gjerne bidrar til å utradere personen fra historien. Jeg håper at det ikke er din intensjon.

Å bruke transpersoners fødenavn er ikke det samme som å registrere kvinner med etternavnet de hadde før ekteskap. Etternavn handler om slektstilhørighet, og det er derfor logisk å bruke det etternavnet de ble født med. Fornavn handler derimot om identitet og individualitet (i alle fall i vår tid). Dessuten er det oftest kjønnsbestemt.

Noen slektsprogram har bare to alternativer for kjønn. Andre har et tredje alternativ («kjønn ukjent») som kan brukes for transpersoner uten barn. Det er også mulig å registrere alternative navn, men unngå «outing». De fleste program har mulighet for private notater som ikke vil vises på nett. Man bør alltid spørre nålevende om de samtykker til at informasjon legges ut, og dette er ekstra viktig når det gjelder transpersoner. Spør hvordan de vil registreres!

For transpersoner som har barn byr slektsprogrammene på teknologiske begrensninger. Det er i mange programmer ikke mulig å registrere to menn som foreldre til samme barn. Jeg stod for eksempel overfor valget om å registrere min ex eller meg som kvinne. Begge deler er like feil, men siden det er jeg som er slektsforskeren, valgte jeg å sette mitt eget kjønn som kvinne. Dermed viser slektstreet ganske tydelig at jeg er transmann, eller i alle fall homo. For meg er ikke dette noe problem, men det kan det være for andre.

Her har jeg gått ut fra at transpersonen i slektstreet fortsatt lever. Ikke fordi transkjønn er en ny oppfinnelse, men fordi tidligere tiders transpersoner var tvunget til å leve skjult. En del vil støte på transpersoner som har dødd ganske nylig. Da beveger man seg fort inn i et minefelt hos etterlatte som kanskje ikke aksepterer den avdødes identitet. Ekstra vanskelig kan det bli når dødsårsaken er selvmord (selvmordshyppigheten blant transfolk er ekstremt høy). Likevel mener jeg at det i slike tilfeller er viktig å synliggjøre kjønnsmangfoldet. Jeg ville for eksempel blitt veldig glad for å finne ei grandtante som var trans, der dette var tydelig respektert i et slektstre. Det kan være vel så viktig for kommende generasjoner å se at det fantes en transperson i slekta, som det er for familien å skjule det samme. Dette er et område hvor sleksforskere har en viktig rolle som historieskrivere.

Til slutt vil jeg nevne den vanlige misforståelsen om at det kroppslige kjønnet man fødes med er det mest opprinnelige. Både kroppslig og mentalt kjønn dannes i fosterlivet og er resultat av kompliserte prosesser som involverer både gener, hormoner og ytre påvirkning. Derfor finnes det et utall varianter som faller utenfor tokjønnssystemet også kroppslig. Hvis du spør noen hvem de er, vil de færreste begynne å ramse opp kroppsdeler. Identitet er viktigere enn biologi.

Se også Trans for historikere

Legg igjen en kommentar

