Selvpublisering – fordeler og ulemper

Posted: torsdag 13 mars, 2014 by Tarald in Bransje, Sprik
Tags: , , , ,

Fordeler:

  • Større andel av salgsinntekter
  • Større fleksibilitet, mindre byråkratisk
  • Fullstendig råderett over innhold, også når det er kontroversielt eller smalt
  • Større mulighet til målrettet markedsføring av smal litteratur
  • Fullstendig råderett over utforming – fra skrifttype til omslag
  • Lære mer om bokbransjen, design, markedsføring og regnskap («learning by doing» – jeg har stor tro på det)

Ulemper:

  • Må organisere korrekturlesing selv
  • Mister forlagsredaktørenes innspill som kunne gjort boka bedre
  • Økonomisk risiko (reduseres av ebok i stedet for papirbok)
  • Får ikke normalforskudd
  • Mange flere regler å sette seg inn i (Mva, skatt o.s.v)
  • Må gjøre all markedsføring selv
  • Vanskelig å bli tatt alvorlig, vanskeligere å nå ut til lesere
  • Kvalifiserer ikke til organisasjonsmedlemsskap eller støtteordninger

Disse listene forutsetter jo at man har et valg. Det er det slett ikke alltid man har. Forlagene ser kanskje ikke de mulighetene du ser for boka, de tror ikke den vil selge, den passer ikke i deres profil eller mener den er for dårlig. Eller alt på en gang.

Jeg er glad i forlaget som utga diktsamlingene mine og synes det er synd at de ikke vil utgi Sprik. Samtidig ser jeg muligheter til å tjene mer ved å utgi den selv. Det føles likevel trygt at nettopp denne boka blir min første selvpubliserte:

  • Jeg er ganske sikker på at innholdet holder mål, siden de fleste har stått på trykk i Cupido, en av dem kom på andreplass i konkurransen (2004), en på tredjeplass (2011). I tillegg har jeg i flere perioder jobba med å forbedre dem.
  • Jeg har allerede utgitt to seriøse bøker. Sprik er ikke høyverdig litteratur, men brukslitteratur og trenger ikke å bli tatt seriøst.
  • Novellene slipper å oversettes til én målform, men kan publiseres i den språkdrakten som kler hver enkelt best.
  • Sprik har større mulighet for å selge godt enn det meste annet jeg kan finne på.

Legg igjen en kommentar

