Stig Sæterbakken

Posted: onsdag 25 januar, 2012 by Tarald in Litteratur
Tags: , , ,

Dette er ikke et minneord. Jeg kjente ham ikke. Jeg har ikke en gang lest bøkene hans. Likevel får jeg lyst til å hyle «NEI» når jeg  får vite at han er borte.

Jeg liker ikke autoriteter, og Sæterbakken var nettopp det. Enda mer misliker jeg flokkdyr, som gjerne samles rundt slike lederskikkelser. Det var sånn jeg så dem, alle de unge mennene som samlet seg rundt ham.

I flere år har jeg gledet meg til å ta en skikkelig krangel med ham. Jeg har følt at det var noe som kom til å skje, enten jeg ville det eller ikke. Hva vi skulle krangla om vet jeg ikke, men jeg tror det kunne vært mange ting, og at det viktigste ville være selve krangelen. Og nå kommer det aldri til å skje. Jeg var overbevist om at han ville fortsette å være en av norsk litteraturs virkelige autoriteter i flere tiår framover. Jeg trodde jeg hadde god tid til å samle litterær vekt før krangelen. Og så var jeg livredd for å bli sett som et av flokkdyrene.

Selv om jeg ikke kjente ham, har jeg møtt ham flere ganger. Først på forfatterstudiet i Tromsø, der han ikke hadde særlig mye positivt å si om det jeg skrev. Ironien da nettopp han fikk oppdraget med å introdusere meg på Litteraturhusets debutantdager… Det gjorde han på en glimrende måte og noe av det han sa om Framandkar kommer til å være en del av meg for all framtid.

Jeg tror ikke vi var så ulike som man kanskje skulle tro. Ingen av oss var/er flokkdyr. Hvis det finnes en Gud og denne har humor (noe jeg tror), vil det ikke forundre meg om det er Stig Sæterbakken som møter meg når jeg ankommer himmelen (altså dersom den finnes), med et wiskyglass i hånda, nonsjalant lenende mot ei søyle. Det ville blitt en fantastisk krangel! Skål!

Hvil i fred.

Legg igjen en kommentar

