Barnehage

Posted: onsdag 7 desember, 2011 by Tarald in Foreldreskapet, Politikk
Tags: , , , , ,

Trude Mostue er helt på jordet (og det er kanskje der veterinærer bør være, bokstavelig talt). Noen barn trenger å gå i barnehage fra de er ett år. Dattera mi var en av dem. Hun kjeda seg hjemme og savna å være sammen med andre barn. Det var hovedgrunnen til at hun begynte i barnehage da hun var ett år. I tillegg blei jeg en bedre forelder når jeg kunne få litt voksentid.

Ikke alle barn har behov for barnehage i den alderen. Jeg hadde et enkelt valg, sia hun trivdes fra første dag. På den tida holdt jeg på med hovedfagsoppgaven og kunne sikkert hatt henne hjemme lenger, hvis hun hadde hatt behov for det. Jeg så tre- og fireåringer som aldri slo seg til ro med å være i barnehagen, og jeg misunner ikke foreldre med slike barn. Det må være vanskelig.

På den andre sida mener jeg ikke at barn bør være i barnehagen fra 7 til 17. Jeg fungerer sjelden helt på morgenen, alt går ganske treigt, så dattra mi kom gjerne rundt lunsj til barnehagen (noe jeg fikk kjeft av de ansatte for). Ideelt sett bør slikt oppmuntres. Barna trenger tid sammen med foreldrene, på tidspunkt når foreldrene kan vie dem mest mulig oppmerksomhet.

Jeg er tilhenger av døgnåpen barnehage. En døgnåpen barnehage betyr ikke at barna er der hele døgnet, eller lenger enn de er i dagens barnehager, men at barnehagen er et tilbud også for foreldre som jobber skift, turnus, eller ellers har utradisjonelle arbeidstider.

Legg igjen en kommentar

