De siste månedene har jeg deltatt på et NAV-tiltak for å få vurdert min arbeidsevne. Jeg har strittet imot det ideologiske språket rundt dette, slitt med å undertrykke fluktrefleks og humoristisk sans. Det var derfor en lettelse da jeg endelig kom i gang med å gjøre noe.

Tiltaket er noe av det minst arbeidsrettede jeg kan tenke meg. De konkrete ferdighetene jeg lærer der vil jeg aldri få bruk for i en vanlig jobb. Det var også det som var årsaken til at jeg ønsket nettopp det tiltaket. Begrepet «vanlig jobb» både skremmer og frastøter meg.

Problemet mitt består ikke i at jeg ikke vet hva jeg kan eller at jeg ikke er i stand til å utføre de konkrete arbeidsoppgavene i en vanlig jobb. Utfordringen er å takle rutinene, menneskene, reglementene. Tiltaket har framprovosert angstanfall og generell uro av en for meg hittil ukjent styrke og frekvens.

Likevel trives jeg. Langsomt tør jeg å slappe mer av i selskap med de andre. Det er befriende å gjøre noe praktisk, med hendene, lære noe nytt. Og ikke minst å føle at jeg mestrer det. Tankene slipper taket og alt som betyr noe er det ferdige resultatet.

I de korte jobbene jeg har hatt, har jeg aldri opplevd større arbeidsmoral enn på tiltaket. Mennene jeg jobber sammen med er svært opptatt av å gjøre en god jobb og at det ferdige resultatet skal bli feilfritt. Så er det også mye enklere å vurdere kvaliteten på det vi gjør enn på en vanlig kontorjobb (som er det NAV ser for seg at jeg skal ha en gang i framtida). Hvor mye tid og krefter som skal til for å oppnå ønsket resultat varierer med erfaring og generell funksjonsgrad.

Jeg har overrasket meg selv med å mestre praktiske oppgaver, ikke gi meg før reultatet er godt nok og klare å omgås mennesker på nesten daglig basis. Jeg visste fra før at jeg lærer fort, men det er noen år siden jeg fikk testet det ut sist.

Og nå går tiltaket mot slutten. Jeg har fått beskjed om at jeg skal overføres til en annen ordning. Jeg vil forsøke å bli værende eller komme tilbake. Tilpasning, tillit og trygghet er ikke noe jeg opparbeider raskt. I et nytt tiltak vil jeg begynne på nytt og miste mye av det jeg har opparbeidet meg her. Dessuten har jeg sannsynligvis skaffet meg en ny hobby som jeg ønsker å lære mer om.

Legg igjen en kommentar

