Mainatt

Posted: fredag 20 mai, 2011 by Tarald in Skriving
Tags: , , , , , , ,

Lyset er ei langsom elv
som pløyer Storgata og feier oss i hus
Nå fylles gatene av glupske fugler
skinnende, forgylt av sola
De hakker løs med kvasse nebb
på det som mørket ikke lenger verner om
alt ødelagt og skjørt
alt skadelig og mørkt
Langs gatene går dunkle skikkelser forbi
de bleike, svartkledde og rå
mens skarpe stråler gjennomborer dem
og farger alle ting oransje

Denne teksten skrev jeg mens jeg bodde i Tromsø og skildrer følelsen av å gå hjem fra byen i sol om natta. I 2003 stod den på trykk på plakater under de Nord-Norske festspilla i Harstad, et prosjekt i regi av Nordnorsk Forfatterlag.

Dette diktet kom på postkort som del av samme prosjekt i 2001:

Bølgene hiv seg
mot husa på svaberga
Sniglane grip hardare
om røyndomen

I 2002 fikk jeg dette på trykk på plakat:

Skriv meg ut
av dette rommet
skriv meg inn
et annet sted
mal meg
i en annen billedramme
mal meg ut
av denne Renoir-idyll
Hogg meg ut
av dette fjellet
hogg en mening
inn i meg

Kommentarer
  1. annebloggen sier:

    Takk for at du deler:-)

    Jeg skjønner hvorfor du har fått glitrende kritikker!

    Etter atten år i Vadsø er jeg fremdeles ikke helt komfortabel med midnattssola. Mørketida med sitt spesielle lys er fantastisk. Men denne sola midt på natta?! Den er selvfølgelig fin når man allikevel er våken, men…

  2. plastbaronen sier:

    Vilken bra dikt!
    Jag hör till dem som inte gillar poesi egentligen, men din dikt om midnattssolen, den gillar jag.

Legg igjen en kommentar

