Gode motiver for mord

Posted: mandag 18 april, 2011 by Tarald in Krim, Skriving
Tags: , , , , , ,

Nei, jeg har ingen planer om å ta livet av noen, annet enn på papiret. Jeg er nemlig i gang med krimmen min igjen. Ideen fikk jeg i 2008 og skrev om det å skrive krim her. Jeg leser mye krim og vet veldig godt hva jeg ikke liker. I mellomtida har jeg innsett at førsteperson og presens blir for vanskelig.

Jeg er mot galskap som motiv. Det gjør en krim uinteressant. Samtidig er jeg nok innerst inne et skikkelig menneske som synes det skal svært mye til før man gjør seg til morder. Derfor sliter jeg med å finne gode grunner til å ta livet av et menneske også på papiret.

Heldigvis har jeg funnet en god grunn, og det er utgangspunktet for krimideen. Problemet er bare at jeg trenger flere mulige grunner til å ta livet av offeret, slik at politiet, hovedpersonen og leseren får noe å bryne seg på. Jeg trenger villspor og fornuftige, men feilaktige teorier.

Det faller meg dessuten tungt å lyve. Det vil si at hvis jeg vet hva som har skjedd, klarer jeg ikke å overbevise hovedpersonen om å følge villspor. Dette fører til en del frustrasjon for tida, men jeg tror jeg skal klare å overvinne disse hindringene.

En serie holder nemlig på å forme seg i hodet mitt. Åpningsscenen i krim nummer to presser på og vil ut. Egentlig burde jeg altså være ferdig med den første allerede. Så da har jeg vel bedre ting å gjøre enn å skrive blogginnlegg. Bare synd at det er vanskelig å bruke laptop ute i sola. Kontrasten i skjermen forsvinner med solbriller på.

Kommentarer
  1. annebloggen sier:

    Lykke til med skrivingen. Hold oss oppdatert, da!

    Jeg må innrømme at når det gjelder krim holder jeg meg i stor grad til Agatha Christie, Arthur Conan Doyle osv. (Er fryktelig konservativ på det området).

    Jeg har prøvd nyere norsk krim uten å bli imponert, men er villig til å gi det en ny sjanse:-)

    Jeg har funnet fram A.A.Milne som påskelektyre i år i stedet, men det blir jo noe helt annet…

  2. Tarald sier:

    Jeg liker også Agatha Christie og tror på den klassiske «hvem gjorde det» oppbygningen.

Legg igjen en kommentar

