Sex og bøker

Posted: fredag 11 mars, 2011 by Tarald in humor, Litteratur, Sex
Tags: , , , , , ,

Jeg har oppdaga at det finnes skremmende likhetstrekk på disse to feltene. For å holde dette innlegget på passende distansert nivå, skal jeg her utdype den problematiske siden av mitt forhold til bøker.

Jeg utvikla tidlig en nese for gode bøker (min sans for sex kom heldigvis noe seinere). Sett i forhold til hvor mange bøker jeg har lest, har overraskende få vært dårlige. Utvalget mitt er altså ikke statistisk representativt. Jeg har en evne til å finne gode bøker.

Problemet oppstår når det er lenge sia sist jeg leste ei bok. Jeg blir rett og slett ganske lamma av redselen for å lese ei dårlig bok. Jeg frykter at min evne til å finne de gode bøkene er borte. Tanken på å låne ei bok på biblioteket som er motbydelig skremmer vannet av meg.

Løsninga er (som for alle andre noier) å hoppe i det. Jeg snakker meg selv til rette, forklarer at det ikke er verdens undergang å låne ei bok jeg ikke orker å lese. Det eneste som hjelper mot dårlig bok-smak er å lese mer. Man trenger ikke å lese videre hvis man oppdager at boka er dårlig. Har man kjøpt den kan man gi den bort, og har man lånt den må den uansett leveres tilbake. Ny bok, nye muligheter.

Jeg kan berolige alle med at jeg heldigvis(?) har hatt sex langt færre ganger enn jeg har lest bøker. (Hvor lenge kan man egentlig gå rundt og påstå at man er homo uten å praktisere det? Og kan noen si meg veien til biblioteket der de låner ut mannfolk?)

Legg igjen en kommentar

