Frikar som e-bok? Hm

Posted: søndag 6 mars, 2011 by Tarald in Bransje, Framandkar, Frikar, Politikk
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Den norske felles lanseringa av e-bøker er utsatt – igjen. Planlagt lansering er nå ett år fram i tid. Dette innlegget er mitt forsøk på å finne ut hva jeg egentlig mener om dette. Alternativet til å skrive under kontrakten er å gi ut e-bøker selv. Men når norske myndigheter har lagt moms på e-bøker, betyr det et helvetes papirarbeid.

Jeg synes generelt at norske forlag er for treige til å bruke ny teknologi. Jeg hadde gjerne sett diktsamlingene mine bli markedsført gjennom SMS, noe som var teknisk mulig allerede da Framandkar kom i 2008. Samtidig setter jeg pris på at forlaget mitt har rom for forfatternes ideer og egne initiativ.Selv har jeg ikke skaffet meg lesebrett ennå. Jeg spår at det vil ta ca to år før jeg evt. skaffer meg et. Allerede nå vet jeg at jeg hovedsakelig vil bruke lesebrett til å lese utenlandsk litteratur og krim. Diktsamlinger og annen litteratur skal det mye til før jeg melder overgang til digitalt format på. Og som vanlig tror jeg ikke at jeg er alene om å tenke sånn. Hvis jeg hadde skrevet krim, ville jeg derfor vært tilhenger av alle kopisperrer som finnes.

Jeg tror diktsamlinger ville tjent på svært lave e-bokpriser eller gratisversjoner. Jeg er overbevist om at det ville ført til økt salg for diktsamlinger i papirformat. Så lenge den norske regjeringa/storting er så bakstreversk at de pålegger e-bøker moms, er denne muligheten borte. Jeg har laga forkorta digitale versjoner av begge diktsamlingene gratis her. Jeg har også lagt ut lydfiler av ganske mange av dikta her.

For min del er det to år til jeg kan kreve alle rettighetene til bøkene mine tilbake fra forlaget. Ideelt sett ville jeg gitt ut Framandkar og Frikar samla og reorganisert som e-bok og papirbok, gjerne samtidig med lansering av ny diktsamling og tilbud på papirbøkene. Sånt krever mye arbeid, og generelt er det det man har forlaga til. Jeg liker å ha kontrollen, men innser som oftest at jeg er best tjent med å la de profesjonelle ta seg av ting jeg ikke kan.

En ting er sikkert; jeg er i alle fall motstander av tekniske kopisperrer. Mindre kommersielle bøker (som f.eks. diktsamlinger) vil etter mitt syn tjene på å spres til så mange som mulig. Det tror jeg er mest oppnåelig uten tekniske kopisperrer. Jeg kommer derfor til å stryke tekniske kopisperrer i kontrakten og erstatte det med sosiale (d.v.s. at bøkene merkes med informasjon om kjøperen).

Kontrakten jeg kommer til å signere (med endringer) vil gi meg 28% royalties. Hvis det ikke var for momsen, ville jeg laga e-bøkene selv og fått alle inntektene. Med moms blir det altfor mye styr. Jeg regner ikke med å tjene noe særlig på ebøkene. Svært få mennesker kjøper diktsamlinger i papirformat, og jeg har ikke tro på at det norske folk skal gripes av poesibegeistring bare fordi bøkene blir digitalisert. Spesielt ikke når prisen blir omtrent den samme.

Kommentarer
  1. Syltegeek sier:

    Jeg er ikke for moms på e-bøker, men jeg sliter med å skjønne hvordan det skulle hindre gratisversjoner av diktsamling – moms er jo i prosent av prisen, og prisen når noe er gratis er jo null.

Legg igjen en kommentar

