Slutt på moroa

Posted: mandag 21 februar, 2011 by Tarald in Skriving, Ungdomsroman
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Det var gøy å skrive roman. Jeg liker å bli kjent med nye mennesker, inkludert dem jeg finner opp selv. Jeg likte utfordringen, følelsen når jeg mestra det, når setningene fløt. Deilig. Og det var herlig å ha gjort det.

Men nå er moroa slutt for denne gang. Jeg må sette meg ned og gnikke og gni setninger til de skinner, fikse på alle småfeila jeg er så flink til å ignorere. I motsetning til de fleste forfattere er jeg ingen perfeksjonist. Jeg blir altfor lett fornøyd med det jeg har skrevet. Og selv om teksten, slik den er nå, innholder selvmotsigelser og språklige feil, har jeg mest lyst til å stikke av fra redigeringsjobben.

Når uka er over kommer jeg til å være så drittlei hele manuset at jeg sikkert har mest lyst til å kaste det. Jeg kommer til å ha lest de samme setningene om og om igjen til alt virker klisjefylt og flatt. Akkurat den biten tror jeg er den samme enten manuset består av prosa eller dikt. Jeg har gjort det før og hater det.

Jeg vil egentlig ikke lese hva jeg har skrevet. Innerst inne vil jeg leve i villfarelsen om at mitt mentale bilde av manuset, det jeg har forsøkt å få til, stemmer med den faktiske teksten. Jeg vil ikke innhentes av virkeligheten, vil ikke bidra til at drømmen falmer og blir grå. Jeg skulle ønske jeg kunne få beholde den deilige følelsen av å ha skrevet selve råutkastet litt til.

Grunnen til at jeg jobba så effektivt med selve skrivinga var en romankonkurranse med innsendingsfrist første mars. Det vil være for ille å gi opp den muligheten når jeg har kommet så langt. Jeg tror riktignok ikke at jeg vil vinne, men litt hjelp på veien i form av en mer eller mindre grundig vurdering er akkurat det jeg trenger nå. Hvis bare idealbildet av og den gode følelsen for manuset kunne bli spart!

Jeg kan jo alltids glede meg til en hel måned med skriving av erotiske noveller. På tide å ta livet av en drøm og gjøre den til virkelighet.

 

Legg igjen en kommentar

