Sensur på bloggen – trygghet for deg

Posted: torsdag 17 februar, 2011 by Tarald in Blogging, Politikk
Tags: , , , , , , , , , ,

Jeg sensurerer kommentarene til bloggen min. Det er sjelden jeg må gjøre det. De fleste tilfellene av sensur rammer kommentarer som er uenige og fokuserer på meg som person uten å vise den respekten som jeg mener man skal vise sine medmennesker. Dette er min blogg. Jeg stiller meg lagelig til for hugg, men disse huggene må skje andre steder enn her.

Jeg leser jo de kommentarene jeg sensurerer. Og av og til er det mer enn nok til at jeg blir såret. Mange av leserne på bloggen er transfolk. Jeg ønsker at dette skal være et sted hvor de kan føle seg trygge.

Flere av kommentarene jeg har sensurert er forsvar for GID-klinikken og deres ansatte. Forsvar av maktpersoner og overgripere har ingenting på denne bloggen å gjøre. Deres forsvarere har en hel organisasjon (HBRS) i ryggen, med egne nettsider og egen ansatt til å ta seg av dette. Jeg ser det ikke som min oppgave å levere balansert informasjon, men å bidra til den totale balensen ved å fortelle om mine opplevelser.

I går dukket det opp en annen type kommentar. Sannsynligvis var det et troll, altså en som bare er ute etter å krangle. Det handla om pedofili. Jeg tror at monstre har godt av dagslys, at det gjør dem mindre farlige og mulige å bekjempe. Men bloggen min skal være trygg også for folk som har opplevd overgrep. Jeg har flere venner med slike erfaringer og har sett på nært hold hva det gjør med mennesker. Derfor sensurerte jeg kommentaren.

Det finnes også andre meninger jeg vil sensurere hvis de havner i kommentarfeltet her. Rasisme og andre holdninger om at enkelte grupper av mennesker er mindre verdt enn andre må finne seg andre lekeplasser. Det finnes (dessverre) nok av slike lekeplasser for troll på nettet.

Kommentarer
  1. bestmedbart sier:

    Jeg synes dette er bra gjort av deg, det er faktisk din blogg. Men jeg må innrømme at jeg gjerne skulle lest disse innleggene. Jeg morer meg nemlig stort over innlegg fra folk som fant verdiene sine i en søppelbøtte, desverre har jeg for få lesere på min blogg til at jeg får stygge kommentarer

    • Tarald sier:

      Det kommer nok, vær du sikker!
      Men dette var faktisk en av grunnene til at jeg blei nervøs da jeg fikk VG-leserne på besøk. Høyt besøkstall betyr som oftest også større andel stygge kommentarer.
      Nå skal det sies at nesten samtlige av kommentarene jeg har sletta har vært holdt i et nøkternt språk. Ingen utskjelling, bare tilsynelatende fornuftige argumenter for hvorfor min virkelighetsoppfatning er syk. Eller som gårsdagens eksemplar som forsvarte sin pedofili og ville slippe diskriminering. Kunne blitt en interessant diskusjon, men jeg går ikke inn på de premissene.

  2. roger robberstad sier:

    Vel, jeg liker prinsipielt ikke sensur unntatt om det som skrives bryter norsk lov! Men det er som du sier, du er sjefen over deg og det du skriver!

    Det som derimot hadde vært interessant hadde vært å få laget en blogg kalt «søplebøtta» eller noe sånt som var åpen for alle, en gapestokk, hvor det ikke går an å kommentere noe som helst— hm.. er jeg ond nå?

Legg igjen en kommentar

