Monogami? – nei takk

Posted: mandag 14 februar, 2011 by Tarald in homsesaker, Sex
Tags: , , , , , , , , , , , ,

De aller fleste innbiller seg at de er monogame. Det må de ha lov til, og noen er sikkert det. Samfunnet forteller oss at lykken er en lukka tosomhet. Man får ikke gifte seg med flere, og barn får bare ha to juridiske foreldre.Virkeligheten er ofte en annen. Svært mange er i praksis seriemonogame og barn har ofte både en og to ekstraforeldre i praksis.

Jeg er ikke monogam. De fleste tenker kanskje at det å ikke være monogam handler om å ville ha sex med andre enn kjæresten, men det er sjelden tilfelle. For de notorisk utro er sannsynligvis spenninga ved å gjøre noe de ikke har lov til en av de viktigste årsakene til at de er utro. Utroskap er noe anna enn polyamori.

Polyamori handler om å ha flere kjærester som alle veit om hverandre og kanskje også er kjærester med hverandre. Det handler om at kjærlighet ikke blir mindre når den deles med flere. Det høres ut som en god ide, og for min del må folk gjerne innrette seg sånn hvis det funker for dem. Jeg tror jeg ville synes at det var slitsomt og altfor sosialt krevende.

Jeg er altså ikke ordentlig polyamorøs heller. Hvis jeg fikk velge, ville jeg ha en kjæreste. En kjæreste er for meg den jeg stoler mest på at vil være der for meg emosjonelt og seksuelt. Det betyr ikke at man må være monogam.

Jeg liker tanken på et åpent forhold. Dette er kanskje mest vanlig blant homser, så sånn sett er jeg stereotyp. Årsaken er at jeg ikke blir sjalu og er klar over at jeg mangler et lem som mange homser setter stor pris på. Selv om en fyr skulle forelske seg i meg og vi blei kjærester, ville jeg aldri kreve at han aldri skulle berøre en vanlig pikk igjen. Det ville være dårlig gjort og sannsynligvis gjøre oss begge ulykkelige. Jeg tenker på det som vitamintilskudd til et forhold.

Når jeg har hatt kjæreste har jeg ikke hatt noe imot å dele dem med andre seksuelt. Når jeg en sjelden gang finner en fyr jeg forelsker meg i og som forelsker seg i meg, er det så fantastisk at jeg vil dele ham med hele verden. Hvis han vil. Det har så langt ikke skjedd.

Jeg ville definitivt ikke hatt noe imot å være en del av min hypotetiske kjærestes seksuelle eventyr, enten som deltaker eller tilskuer. Og ærlighet og beskyttelse ville selvsagt være påkrevd.

Jeg har lurt en del på hvorfor jeg ikke er utprega monogam. Noen har påstått at jeg bare ikke har funnet mannen i mitt liv, og at når det skjer vil jeg bli sjalu. Men jeg tror ikke det. Jeg tror det handler om å være trygg på seg selv og ikke koble sex så tett til kjærlighet. Jeg veit at jeg er en god elsker. Samtidig er folk forskjellige og variasjon er bra.

Selv om hovedårsaken til at jeg kunne ønske meg et åpent forhold ikke er at jeg vil ha frihet til å pule rundt, må jeg innrømme at jeg er dårlig til å motstå fristelser. De dukker nok ikke opp like ofte for meg som for andre menn, men en gang i mellom skjer det som i et monogamt forhold ikke skal skje. Min hypotetiske kjæreste måtte derfor ha omtrent samme innstilling som meg. Et åpent forhold innebærer at begge, ikke bare den ene parten, er fri til å ha sex med andre.

Så gjenstår det å finne denne drømmeprinsen da…

Kommentarer
  1. Polyamori sier:

    (…)

    Polyamori er ikke bare en sti gjennom et landskap, men et verden i seg selv, akkurat som monogamiet er det. Begge er deler av det store solsystemet som heter forhold, og som inneholder kjærlighet og seksualitet, noen ganger sammen og noen ganger adskilt.

    (…)

    Ingen plan, uansett hvor god den er, overlever møtet med virkeligheten uten endringer.

    (…)

    Det er mange grader av polyamori, og det er ikke bedre automatisk bedre å være mere eller mindre polyamorøs. Det handler i stor grad om å justere seg til hverandre. Hvis den ene er for hurtig og den andre er for sen, er det stor sjanse for at de to mister kontakten med hverandre i løpet av reisen. Den som er for hurtig i et forhold kan være for sen i et annet forhold og omvendt.

    At begge strekker seg for å holde kontakten er viktig for at forholdet skal overleve og allerhelst blomstre. Hvis forholdet ikke er sterkt nok til å gi hverandre det spillerommet som trengs for de impliserte vil det i det lange løp ikke holde. Å gi slipp på sin partner kan føre til at du mister partneren fordi hin finner noe som passer hin bedre enn deg, men det kan også føre til at partneren vender tilbake til deg fordi du har noe/ er den som hin ikke kan finne andresteder.

    (…)

    Å holde fast og å gi slipp. Kjærlighet og forhold er en balansegang mellom disse to. Å gi slipp på å gi slipp. Å holde fast i å holde fast. Å holde fast i å gi slipp. Å gi slipp i å holde fast.

    (…)

    Hvis du ikke velger, er det også et valg.

    (…)

  2. plastbaronen sier:

    Jag har inte sex, eftersom jag inte trivs med min kropp (och av ett par andra anledningar också). Men OM jag haft en «riktig» manskropp och OM jag skulle ha en partner, skulle jag inte vilja att han hade sex med andra. Bland annat är det mycket större risk att man får könssjukdomar. Jag tror inte att det bara finns en enda människa i världen som jag skulle kunna leva tillsammans med, men öppet förhållande är inte särskilt smart ur hälsosynpunkt. Tycker jag.

    Ett förhållande handlar om mer än sex. Det är en sorts kontrakt som går ut på att man ska samarbeta och stödja varandra i livet. Vill man ha det, får man jobba lite för att det ska fungera. Tycker jag.

    Iband har jag funderat på om man skulle bära någon sorts signaler, t.ex. armband i olika färger som visar om man är gay, straight, bi, asexuell, singel, har partner, är monogam, inte monogam osv. Det skulle underlätta en hel del tror jag! Två personer som träffas kan ju ha helt olika förväntningar och så blir det bara missförstånd och olycka.

Legg igjen en kommentar

