Sorteringssamfunnet: Kjønnssortering

Posted: lørdag 5 februar, 2011 by Tarald in Politikk, Trans
Tags: , , , , , , , , ,

Jeg ble bedt om å skrive en liten sak for AKT – Aktuelt Kristenradikalt Tidsskrift som utgis av Norges Kristelige Studentforbund, med temaet «sorteringssamfunnet». Dette ble til to saker, og her er den første:

I Norge har vi offisielt to kjønn. Dette står i motsetning til for eksempel Nepal og India, som begge har tre offisielle kjønn. Nylig leste jeg om et Thailandsk flyselskap som ønsket å ansette mennesker av «alle tre kjønn». Andre kulturer har ideer om langt flere kjønn. Det fyller meg med håp at tidligere undertrykte kulturer nå kan ta til motmæle mot Vestens undertrykking av egne borgere. Det fyller meg med skam å tilhøre en nasjon som er så uopplyst som Norge.Vestlig kjønnssortering har fått en ekstrem form her: Rikshospitalets seksjon for transseksualisme bruker vestlige normer fra 1950-tallet til å sortere mennesker i menn, kvinner og rettighetsløse. De hevder at deres oppgave bare er å hjelpe en brøkdel av alle som ønsker det, til å bli enten menn eller kvinner.

Selv søkte jeg om hjelp fra dem til å få en mannlig kropp, i motsetning til den kvinnelige jeg var utstyrt med. Dessverre for meg var jeg homo, mamma, for gammel og for treig. Jeg ble altså utsortert. Det betyr blant annet at jeg i all overskuelig framtid må gå rundt med en «f» i passet og et tall i personnummeret som påstår at jeg er kvinne. Uansett hvor langt skjegg jeg får eller hvor mørk stemmen min blir.

Norge er nemlig ett av få land i Europa hvor menneskers offisielle kjønn bestemmes av våre reproduktive organer. For å få en kropp man kan leve med, tvinges transfolk til kastraksjon1. De fleste nordmenn innbiller seg at tvangskastrering er noe som hører fortida til, men det stemmer altså ikke. Europarådet har frarådet sine medlemsland (inkl. Norge) å bedrive tvangssterilisering av transfolk, uten at noen har lyttet til dem.

1Kastraksjon = fjerning av reproduktive organer, d.v.s. testikler/eggstokker

Kommentarer
  1. […] Les også Sorteringssamfunnet: Sorteringssamfunnet: Kjønnssortering […]

Legg igjen en kommentar

