Kjønnsskifte kurerer fobi

Posted: lørdag 5 februar, 2011 by Tarald in frigjøring, Politisk Ukorrekt
Tags: , , , ,

Ja, det funka for meg, så hvorfor ikke prøve?

Av og til blir jeg litt lei av alternativ-maset. Altså, jeg er vel forsåvidt alternativ jeg også. Poenget er at vi er forskjellige. Det som fungerer for den ene, fungerer ikke nødvendigvis for den andre. I det siste har jeg sett at TVNorge (hvor de fleste gode krimserier går) skal vise (eller har vist?) et program om tankefeltterapi. Og det har jeg faktisk prøvd.

De siste åra før jeg foretok mitt sosiale kjønnsskifte var jeg plaga av en sterk forbi mot veps. Jeg har aldri likt veps, men de åra var jeg sykelig redd for dem. En sommer holdt jeg meg inne mesteparten av tida for å unngå å støte på dem. Jeg satte opp netting for alle vinduer og eksperimenterte med hvordan ta livet av dem på en effektiv og ufarlig (for meg) måte.

Det var altså så ille at jeg skjønte at jeg måtte ha hjelp. Så jeg gikk til Studentsamskipnaden. Jeg forsøkte både tankefeltterapi, som ikke hjalp det spor, og eksponeringstrening, som gjorde meg litt mer bevisst, men uten å bli kurert.

Den første sommeren etter at jeg hadde gitt opp å forsøke å være kvinne, var jeg plutselig ikke redd for veps lengre. Jeg liker dem fortsatt ikke, men forestillingene om at de er ute etter meg, at de har en høy kollektiv intelligens o.s.v. ble borte som dugg for sola.

Mitt sosiale kjønnsskifte, det at jeg kom ut av det såkalte dobbeltskapet mitt og endelig fikk reelle ting å være redd for, kurerte altså fobien min. Jeg tror det sier noe om at vi faktisk har en underbevissthet. Jeg visste at jeg var redd for noe, men det eneste mulige utløpet var å opparbeide en fobi mot veps.

Derfor tror jeg at fobier ofte kan være symptomer på underliggende, mer grunnleggende problemer. Jeg tror ikke løsninga for alle er å skifte sosialt kjønn, men jeg tror alle med fobier kan ha godt av å ta en nærmere titt på seg selv og det livet de lever. Kanskje kan tankefeltterapi hjelpe noen, men jeg tviler på at virkningen vil vare uten at man tar tak i de grunnleggende problemene man har. Raske løsninger er sjelden varige løsninger.

Kommentarer
  1. Mats uldal sier:

    Glimrende artikkel som forteller hvor viktig det er at vi som er tankefeltterapeuter finner de grunnleggende årsakene og ikke tror det er nok å gå rett på det som tilsynelatende er problemet. Godt fortalt og et viktig poeng.

  2. plastbaronen sier:

    Intressant! Det ska jag fundera på🙂

Legg igjen en kommentar

