Sjelegransking og VG-lesere

Posted: torsdag 27 januar, 2011 by Tarald in Blogging, Litteratur
Tags: , , , , , ,

Mens jeg satt fredelig og skreiv dagens 1786 nye ord på ungdomsromanen min og ante fred og ingen fare, blei bloggen invadert. Før dagen er omme har bloggen hatt like mange lesere som jeg produserte ungdomsromanord.

Vanligvis ligger besøkstalla på bloggen min mellom 40 og 200 nå etter at jeg begynte å blogge jevnlig. Innimellom leser jeg artikler om hvordan man får flere lesere til bloggen sin. Da stopper jeg opp et øyeblikk, før jeg konkluderer med at jeg ikke trenger flere lesere. Det burde ikke forundre noen, ettersom jeg først og fremst er poet.

Så når jeg ser dagens skyhøye besøkstall blir jeg først litt skremt. Jeg leser kommentar fra VG som forklarer det hele og blir ytterligere skremt, men samtidig smigra. Det er jo hyggelig når noen liker det jeg skriver, om det så bare skyldes en tabloid overskrift. Jeg vil egentlig ikke være en utakknemlig, arrogant drittsekk.

Dessverre er sjansen ganske stor for at jeg er nettopp det. Jeg liker ikke VG, og jeg liker VG-lesere enda dårligere. Man får den avisa man fortjener, er det ikke sånn? Det fins helt sikkert mange oppegående VG-lesere altså. Som enkeltpersoner. Men som gruppe frykter jeg at folkesjela har tatt bolig i dem og fryser på ryggen.

Dette høres jo ganske overtroisk og irrasjonelt ut. Min vane tro setter jeg derfor i gang med rasjonalisering (har dette ordet to betydninger, eller blander jeg sammen to ulike ord?):

Det har seg sånn at jeg faktisk har sett meg ut noen målgrupper for bloggen min. Disse er:

  • Lesere som har lest eller er nysgjerrig på bøkene mine
  • Transfolk
  • Venner og familie som vil holde seg oppdatert om hva jeg driver med selv om jeg er elendig til å holde kontakten
  • Tilfeldige folk flest som har behov for folkeopplysning.

Jeg har her listet dem i den rekkefølgen som faller meg naturlig, med de viktigste øverst. VG-lesere tilhører den lavest rangerte av mine målgrupper. Sorry, VG. Folkeopplysning er viktig det, altså, men dette føles litt som en hjemmealenefest som kommer ut av kontroll. Noe jeg bør være forberedt på når bloggen er offentlig tilgjengelig. Men jeg er altså ikke vant til det.

Jeg trøster meg selv med at noen kanskje har blitt opplyst og at invasjonen går over. Til neste gang. Og kanskje blir noen værende som faste lesere, kanskje til og med nysgjerrig på dikta mine. Det setter jeg i såfall ekstremt stor pris på.

Identitetskrisen kan altså avblåses. Min folkelige apell eksisterer, men er betydelig mindre enn integriteten og arrogansen min. Jeg puster letta ut. Fortsatt først og fremst forfatter, dernest transmann og langt nede på lista også blogger. Med en viss yrkesarroganse må jeg si; at skal jeg først ha så mange lesere vil jeg faen meg ha betalt for det.

Kommentarer
  1. Elin sier:

    Jeg fikk også sånn VG-sak en gang… Min erfaring var at det var relativt fort glemt.😉 Nå har bloggen normale bloggtall igjen.

  2. Mirthful sier:

    Jeg fikk tipset indirekte, antibloggeren hadde oppdaget bloggen din via VG og skrev om det på sin blogg. Jeg faller vel i utgangspunktet i fjerde gruppe, men er definitivt potensielt medlem av gruppe én. I det minste er jeg nå fast leser, selv om det ikke nødvendigvis fører til at du får betalt. Til gjengjeld tilhører jeg den gruppen mennesker som kjøper bøker (mange av dem), så vi får se.

Legg igjen en kommentar

