Transtoppen 2010

Posted: torsdag 6 januar, 2011 by Tarald in Politikk, Trans
Tags: , , , , , ,

Gaysir lager hvert år en kåring av de 10 mest innflytelsesrike homsene og lesbene. Jeg mener det er på tide at transfolk får sin egen liste (siden de åpenbart ikke kommer inn på homse- eller lesbe-lista). Et alternativ er å slå sammen listene til LHBT-lister fordelt på samfunnsområde.

Vurderingene baserer seg på min egen subjektive oppfatning, mediasynlighet, påvirkningskraft og graden av kontroversielle synspunkter. (Det siste mener jeg at også Gaysir burde ta med i betraktningen.)

1. Jentene på Toten
Kanskje er det urettferdig å ikke sette dem opp en for en, isåfall med FTP-leder Reidun Campbell og Lise Lindalen i topp, men det er først og fremst som gruppe med utgangspunkt i TV-serien at de har hatt påvirkningskraft.

2. Esben Esther Pirelli Benestad
Alltid smilende, hyggelig og kjønnsbegeistra. Mer kontroversiell enn jentene på Toten og med flere år på baken i rampelyset kjemper hin utrettelig for større rettferdighet og bedre behandling for transfolk som trenger det.

3. Tarald Stein
Det føles litt teit å sette opp seg selv på denne lista, men å ikke gjøre det ville være løgn. Tross sykdom klarte jeg stort sett å stille opp på foredrag, opplesninger og intervjuer i media. Utgivelsen av Frikar førte også til at flere fikk opp øynene for transfolk (jfr. anmeldelsene).

4. Caro Seland Kirsebom
Med sin avvisning av kjønn er Caro blant de mer kontroversielle, men dessverre ingen media-favoritt. På sikt vil Caro få stor betydning for unge på grunn av sitt engasjement for skole og utdanning.

5. Claus Aase Knudsen
For hennes svært personlige og overraskende lite kontroversielle opptreden på TV-programmet «Viggo på lørdag».

Jeg beklager hvis jeg har gått glipp av noen!

Homonytt har slått fast at 2010 ble året da ordet transperson nådde media.

New York Times Fashion&Style utropte 2010 til «the year of the transsexual».

Lister som jeg syns andre, f.eks. Gaysir, burde lage: Bi-toppen, Kulturell LHBT-topp.

Kommentarer
  1. bjornsm sier:

    Jeg synes dette ser ut som ei rimelig liste – med forbehold om at jeg ikke har all verdens oversikt.

    Jeg er klar over innsatsen Esben Esther Pirelli Benestad har gjort gjennom mange år, men akkurat for året som har gått var jeg inne på tanken om ikke 2. og 3. plassen burde vært byttet om. Men slikt kan alltid diskuteres.

    Det var en god idé å lage en slik liste – jeg skal bringe nyheten videre etter beste evne… 🙂

  2. […] av fjorårets mest innflytelsesrike mannlige og kvinnelige homofile, har Tarald Stein kåret Transtoppen 2010. Denne består av: 1. Jentene på Toten 2. Esben Esther Pirelli Benestad 3. Tarald Stein 4. Caro […]

  3. Anne Selene sier:

    Det er nok mange flere som kunne ha blitt med på listen om man hadde en offentlig nominasjon slik man gjorde med årets blogg nominasjonen og da hadde kansje Transtoppen kansje gjort seg mer gjeldende?

Legg igjen en kommentar

