Taralds oppskrift på smakfull middag

Posted: tirsdag 4 januar, 2011 by Tarald in Depresjon, Diverse favoritter
Tags: , , , ,

Ja, jeg har bare en, så matoppskrifter vil aldri bli en egen kategori på denne bloggen. Basis: kjøttdeig og hakka tomater på boks. Jeg pleier å lage en stor porsjon som holder seg i kjøleskapet i 3-4 dager. Jeg bruker:

400g karbonadedeig
1/2 løk
1 boks hakkede tomater
1/2 paprika
2-3 fedd hvitløk (i det siste har jeg kjøpt hvitløk uten fedd, og bruker en liten)
1 eple (kan f.eks. byttes ut med ananas)
1/2 liten boks mais
Krydder i rause dæsjer: basilikum, oregano, salt, pepper, cayennepepper, jalapenjo-saus (green pepper sauce)

Brun kjøttdeigen, steik løken sammen med kjøttdeigen. Hell over hakka tomater. Tilsett pressa hvitløk og krydder. Eple og paprika hakker jeg i små terninger og hiver oppi. Og mais.

Vanligvis koker jeg greia til konsistensen passer å ha i tortillas (altså ganske tørr), men med litt variasjon blir det lett en saus som passer til pasta (en ekstra boks tomater, litt vann og litt tomatpure).

Serveres med ost og hvitløksdressing i hvitløkstortillas.

Oppskrifta tilpasses smak og behag. Jeg liker ikke så mange grønnsaker, men hiv oppi det du liker. Dette er ikke hårreisende usunt, og siden det er laga ganske fra bunnen av unngår du tilsetningsstoffer. Jeg levde på dette i hele høst, så det passer godt hvis du har lavt energinivå og liten matlyst.

Legg igjen en kommentar

