Begynnelsen

Posted: lørdag 1 januar, 2011 by Tarald in Oppgaver, Skriving
Tags: , , , ,

Jeg skjønte med det samme at noe var galt. Mamma var ikke der da jeg kom hjem fra skolen. Hun jobba bare deltid på sykehjemmet og pleide å være hjemme når jeg kom fra skolen. Vi krangla om det; at hun behandla meg som om jeg fortsatt var sju år og måtte passes på, ikke kunne være aleine. Det var egentlig en idiotisk ting å krangle om.

Dette er begynnelsen slik den står nå når jeg har kommet ca. 1/4 ut i ungdomsromanen jeg holder på med. I løpet av dagen har jeg surfa rundt på ulike nettsteder for skrivetips, og har kommet fram til følgende:

  • Hovedpersonen skal introduseres (så kort og presist som mulig).
  • Stedet hvor handlinga foregår skal fastslås.
  • Spørsmål skal formes i leserens hode.
  • Leseren skal få en viss anelse om hva boka kommer til å handle om, og bli nysgjerrig.
  • Det skal skje noe, eller viktig handling (i vid betydning) skal i alle fall være nært forestående.

Det syns jeg at jeg har fått til, men legger teksten ut til allmenn filleristing og disseksjon. Værsågod!

Oppgave: Lag en så spennende første setning som overhodet mulig. Masse inspirasjon finnes på nett.

Legg igjen en kommentar

