Katter og skriving

Posted: fredag 17 desember, 2010 by Tarald in Blogging, Katt, Skriving
Tags: , , , , , , ,

Jeg kom over denne bloggposten om katter og skriving. I likhet med bloggpostens forfatter har jeg to katter, og jeg tror ikke de hjelper meg særlig mye i skrivinga. Jeg vet også om noen andre norske forfattere som har katt:

Sissy er som meg og kommer bare når han blir invitert, eller hinter til at han vil kose ved å legge seg på senga. Han maler veldig stille og mjauer bare når han klager over bråk, for eksempel fra tørketrommelen.

Stefan er som kjent diamentralt motsatt. Han krever oppmerksomhet, er ekstremt nysgjerrig og mjauer i tide og utide. Jeg forsøker å lære ham å ikke hoppe opp på fanget mitt når jeg sitter foran dataen, men han har ingen respekt verken for regler eller farer. Han er en rampegutt og skal stikke nesa si i alt jeg gjør. Samtidig er han så nydelig og sjarmerende at det ikke er mulig å være sint på ham mer enn et øyeblikk. Han går derfor også under navnet Sjarmtrollet. Når jeg tenker meg om har jeg karkatertrekk felles med Stefan også, ikke bare Sissy.

Litt utbytte tror jeg likevel jeg har av kattene mine. De er generelt akkurat passe selskap. Og jeg tror at hovedpersonen i ungdomsromanen jeg jobber med, skal ha katt.

Mer om kunstnere og katter hos Eirik Newth.

Legg igjen en kommentar

