Fellesskap

Posted: tirsdag 7 desember, 2010 by Tarald in Depresjon, Religion, reverb10, Trans

Den store farsotten på blogger heter for tida reverb10. Ideen er at man skal bruke desember til å reflektere over året som gikk og stake ut kursen for det neste. Det er jo noe jeg har pleid å gjøre uansett når det nærmer seg årsskifte. Jeg kommer ikke til å følge reverb10 slavisk, men i dag hadde de et nyttig stikkord: Community, som jeg oversetter med fellesskap.

2010 har vært et år da jeg har trukket meg vekk fra mange fellesskap. Jeg har ikke hatt noe jobbfellesskap dette året, og har trivdes med det. Neste år kommer til å inneholde mye spennende, men ingen ny jobb. Før jeg kan tenke på å evt. få meg jobb må jeg bli friskere. Et forfatterfellesskap hadde derimot vært fint å ha.

Jeg har ikke deltatt i noe religiøst fellesskap, selv om jeg gjerne skulle. Jeg føler meg for gammel og utstudert til å vanke mer i Norges Kristelige Studentforbund og mente at Vennenes Samfunn Kvekerne var mitt sted. Det hadde vært lettere å gå dit hvis jeg fikk med meg noen jeg kjenner. I lange perioder har jeg dessuten vært for syk, men det er kanskje nettopp da man trenger det mest. I 2011 skal jeg gjøre en innsats for å få med meg vennene mine dit.

For venner har jeg merkelig nok fortsatt. Dette året har jeg lært å verdsette vennene mine enda høyere. Det har vært et år som har krevd mye av dem. Jeg har bedt om hjelp og fått det. Jeg er så heldig at jeg har folk som bryr seg om meg, også når jeg ikke viser meg fra min beste side. I 2011 ønsker jeg å være en av dem som har krefter til å bry seg om andre. Jeg har lyst til å bli kjent med nye mennesker og håper at 2011 blir et mer sosialt år.

Brigda er et fellesskap for folk som er tilhengere av kjønnsmangfold, både transfolk, deres familie og andre. De fleste vennene mine går på Brigdas møter, og jeg ser fram til å delta oftere enn jeg gjorde i 2010. Der finnes utrolig mange flotte folk!

Jeg har pleid å se på meg selv som en som skaper fellesskap. Jeg har sterke visjoner og kan uttrykke dem i ord. I 2010 har jeg fått føle på begrensningene mine. Jeg har satt igang ting som jeg ikke har klart å følge opp. Det meste er det andre som har tatt tak i og drevet videre. Det gir håp om at jeg har vært med på å skape fellesskap som er levedyktig.

I 2011 skal jeg finne den balansen jeg savner mellom fellesskap og alenerom. Jeg skal også finne balansen mellom struktur og kreativitet.

Legg igjen en kommentar

