Skriveverktøy

Posted: søndag 28 november, 2010 by Tarald in Diverse favoritter, Skriving
Tags: , , , , , , , , , ,

Jeg har dilla på duppeditter. En sånn som må innom alle avdelingene når han er på Clas Ohlsson. Den nye telefonen min, Xperia x10 miniPro – den med tastatur altså, er derfor et funn med sin android-plattform og mengder av virituelle duppeditter. Men det er ikke det dette skal handle om.

Jeg har bestemt meg for å lage en liste over de programma jeg bruker til skriving, i tilfelle noen på jakt etter sånt skulle dumpe innom her. Alt er gratis.

TreePad Lite kan nok brukes til det meste, men mangler en del tekstredigeringsverktøy som er viktig i sluttprosessen med et manus. Fordelen er at den for eksempel kan holde styr på en haug med korte dikt. Forestill deg at du kunne åpne tekstfiler i det samme programmet som lar deg se mappene deres og undermappene, og flytte tekstfilene mellom dem. Sånn funker det. Genialt. Veldig enkelt. Nå har jeg liksom en fil til hvert dikt, noe jeg aldri ville gidda hvis jeg måtte åpne et tyngre skriveprogram. Jeg kan enkelt hente opp ett dikt i stedet for å åpne et stort dokument med hundre dikt. Jeg kan eksperimentere med rekkefølge og struktur uten at det krever all verdens jobbing. Til slutt må jeg likevel innom et tyngre program for å få utseendet og sidedelinga riktig, men jeg vil likevel anbefale TreePad. Jeg vurderer å kjøpe TreePad PLUS, som også kan redigere tekst. Uansett er det enkelt å eksportere valgte deler eller hele greia til f.eks. rtf-format. Heller ikke de betalte versjonene har mulighet til å sette på sidetall på det du skriver ut, med mindre det er satt sammen i en artikkel, og da forsvinner noe av vitsen for meg. Men det er altså glimrende for prosessen fram til det skal printes ut for redaktør eller testleser.

yWriter fungerer litt på samme måten, men er spesialisert mot roman-skriving. De prosjektene jeg har i den sjangeren ligger der. Det har mange spesialiserte funksjoner; som skjemaer for hver av karakterene, mulighet til å flytte rundt på scener, sette seg mål i antall ord pr. dag og mye mer, som jeg bare bruker noen få av. Den største fordelen er at man får oversikt over prosjektet. Jeg plotter gjerne inn nye kapitler og scener når jeg kommer på hva som skal skje akkurat der, så kan jeg gå tilbake senere og skrive den faktiske teksten. Det er lurt for de dagene man ikke føler seg voldsomt inspirert, som jo er de fleste.

Begge programmene etterlater seg tekst som trenger å fikses opp utseendemessig. Jeg bruker OpenOffice Writer, et gratis alternativ til Word.

Når du nå har alt på plass er det ingenting som hindrer deg i å skrive den geniale romanen du bærer på, eller den grensesprengende diktsamlingen. Bare ditt eget talent – eller mangel på sådan.

Kommentarer
  1. monica aasen sier:

    Takk for tips! finfin blogg.

Legg igjen en kommentar

