To anmeldelser til; VG og Morgenbladet

Posted: søndag 13 juni, 2010 by Tarald in Bransje, Frikar, Litteratur, Pressedekning, Skriving
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Ja, det illustrerer veldig godt bredden i oppmerksomheten jeg får (og fikk med Framandkar).

Cornelius Jakhelln skriver i Morgenbladet 11.06.2010:

«Tarald Stein skriver vakre dikt fra den transseksuelle erfaring. (…) Taral­d Stein makter å sette ord p­å kjønnsskiftet, sorgen, tap­et og håp­et som føl­ger med.»

Arne Hugo Stølan skriver i VG 03.05.2010:

«Stein skriver ydmykt, sårt og inderlig om det smertefulle ved å være født inn i en «feil» kropp. Her er mange gode og sterke dikt om hvordan den ytre verdens – og ikke minst psykiatriens – uforstand overfor dikterjegets livsverden er med og skaper en kronisk usikkerhet i forhold til egen kjønnsidentitet.»

Framandkar ble i sin tid anmeldt i Klassekampen, Adresseavisen, Bergens Tidende, Aftenposten, Haugesunds avis, Utropia og Universitas. Altså til sammen 7 anmeldelser, inkludert to i studentaviser. Frikar har hittil blitt anmeldt i Klassekampen, Adresseavisen, Bergens Tidende, Nordlys, VG og Morgenbladet. Altså til sammen 6 anmeldelser. Det er ikke til å stikke under en stol at anmeldelse i Morgenbladet henger litt høyere enn i Universitas, uten at jeg har tenkt å bli snobbete av den grunn.Og enda kan det komem flere anmeldelser.

Jeg er ekstremt heldig. Bøkene har blitt anmeldt, jeg har blitt intervjua (riktignok betydelig mer da Framandkar kom ut) og jeg blir invitert til å lese fra bøkene (også det mest forrige gang).  Jeg skal innrømme at jeg savner oppstyret som fulgte med debuten. Det innebar flere intervjuer og flere opplesningsoppdrag. Samtidig merker jeg nå at jeg er en del av det litterære feltet. Jeg er ikke lenger en inntrenger, en outsider, en wannabe. Følelsen av å være innenfor brer seg. Det er en veldig fremmed følelse som jeg ikke helt vet om jeg klarer å venne meg til. Kanskje jeg slipper det hvis søknaden om medlemsskap i Forfatterforeningen avslås?

Kommentarer
  1. Elin sier:

    Har ikke lest Morgenbladets anmeldelse enda, men gleder meg til å lese den!

Legg igjen en kommentar

