Selvbestemt kjønn

Det er ikke mye man får sagt på ti minutter, spesielt ikke når man deler ordet med to særdeles taleføre personer. Etter å ha sett programmet på nett-TV trekker jeg et lettelsens sukk over at jeg ikke sa noe dumt. Samtidig var det mye som burde vært sagt som det ikke ble plass til. Her er ei liste:

  • At en del mennesker kommer mentalt ødelagte ut fra GID-klinikken, enten de får behandling eller ikke.
  • At GID-klinikken anser mennesker som gamle før de har rundet 30 år. For gamle til å få behandling.
  • At det å være homo er en del av et avslagsgrunnlag.
  • Det samme gjelder det å ha barn. Jeg fikk for eksempel klar beskjed om at jeg burde oppfatte fødselen som en voldtekt av meg selv.
  • At GID-klinikkens praksis ikke er forsvarlig, verken rent medisinsk (manglende oppfølging og kvalitetssikring) eller etisk.
  • Hvor viktig det er at Stensveen fins og at staten burde være med på å finansiere videre drift.
  • At LLH jobber mye med disse spørsmålene og var den organisasjonen som tok initiativ til underskriftskampanjen for å oppheve GID klinikkens monopol.
  • Og så ville det vært fint å få nevnt bøkene mine, men det er langt fra det viktigste.

Det var utrolig synd at GID-klinikken ikke stilte opp. Esben Esther kjørte 30 mil på rappen for å si hva hin mener, mens Ira Haraldsen ikke kunne nedlate seg til å komme de få metrene fra Rikshospitalet.

Jeg tror hun er redd. Hver eneste gang hun har skullet stille opp til debatt eller offentlig innlegg om GID-klinikkens praksis der jeg var til stede, har hun avlyst. Det kan nesten virke som om det er meg hun er redd for, men så høye tanker har jeg ikke om meg selv. Jeg er tross alt bare en skarve pasient som hun effektivt har tråkka flat.

Det er nemlig mye mer som kunne vært sagt om det som foregår på GID-klinikken. Men siden ingen fra Rikshospitalet var til å forsvare GID, måtte vi prøve å unngå å diskutere klinikken for spesifikt. Det var selvsagt ikke mulig når temaet var kjønnsbekreftende behandling og trans-tilstanden i Norge. Men vi prøvde altså å være snille.

Jeg mistenker at det er nettopp dette som er GID-klinikkens mål med å ikke stille opp til debatt eller informasjon til offentligheten. De satser på at vi andre er så siviliserte at vi ikke angriper noen som ikke «kan» forsvare seg. Mens realiteten er at de ikke ønsker å forsvare seg, sannsynligvis fordi de vet at de vil tape.

På vei inn i studio kommenterte Siv Jensen at hun syntes folk skulle få være den de vil og respekteres for det. Nå er ikke FrP noe foregangsparti på dette området akkurat, og jeg skriver kommentaren hennes på kontoen for liberalistisk svada. Likevel vil jeg påstå at Siv Jensen også der representerer «folk flest». Ira Haraldsen har kanskje grunn til å være redd for «folk flest». Spesielt etter at en stor andel har sett «Jentene på Toten«.

Kommentarer
  1. Elin sier:

    I følge GID er jeg vel egentlig ikke jente… Jeg lekte med biler og lego som barn, vokste opp med å lese Hardy-guttene og Fantomet, liker fantasy og SciFi. Jeg ønsker meg ikke egne barn. Jeg foretrekker action framfor klissete «jentefilmer». Ja, og så liker jeg jenter. Bare for å nevne noe… At jeg FØLER meg som jente har neppe noe å si, eller hva? (At jeg faktisk ble født i riktig kropp er bare flaks…)

  2. Tarald sier:

    Nei, hva du føler deg som teller dessverre ikke på GID-klinikken. Så hold deg langt unna😉

  3. Daniel sier:

    Så dersom du var født gutt, ville du blitt tvangstransformert til jente fordi du likte gutter. Uff og uff.

Legg igjen en kommentar

