«Åtte år og feil kjønn»

Posted: tirsdag 19 januar, 2010 by Tarald in Politikk, Psykiatri, Testo-effekter, Trans
Tags: , , , , , , , , , ,

TVNorge viste nettopp denne dokumentaren om barn med transseksualisme. Dokumentaren i seg selv var rørende og ganske velbalansert. De norske kommentarene sto i grell kontrast til det som ble vist og det barna og foreldra sa.

Det ble en studie i forutinntatte oppfatninger på barns bekostning som var opprørende. De to transjentene ble konsekvent omtalt som «han», mens transguttene ble omtalt som «hun». Hvis jeg ikke hadde visst hvor vondt det føles å bli feilkjønna på den måten, ville jeg synes det var komisk. Ingen med vettet i behold vil se på en unggutt som barberer seg og si «hun» om ham. Dokumentaren tok dessuten opp bruk av riktig pronomen og hvor viktig det var i skolesammenheng for å forhindre mobbing. Likevel klarer altså produsenten å ignorere det. Hvis norsk voice-over skal ha noe for seg, burde de opplyst om hvor skadelig forholdene i Norge er for disse barna.

Kanalen skal uansett ha ros for å vise dokumentarer om emnet. Jeg tror også at de fleste som så på fikk sympati med barna og foreldrene. Ingen mor kan uberørt høre en annen mor fortelle hvordan det var å se sin seks år gamle datter stå klar til å klippe av sin egen penis. Slike historier er ganske vanlig når emnet transbarn kommer opp. Jeg skulle ønske at en TVkanal ville sette fokus på forholdene for slike barn i Norge.

Her er dokumentaren:

Bodyshock – Age 8 and Wanting a Sex Change 1/5 [HQ]

Bodyshock – Age 8 and Wanting a Sex Change 2/5 [HQ]

Bodyshock – Age 8 and Wanting a Sex Change 3/5 [HQ]

Bodyshock – Age 8 and Wanting a Sex Change 4/5 [HQ]

Bodyshock – Age 8 and Wanting a Sex Change 5/5 [HQ]

Kommentarer
  1. bente sier:

    Hei.Har en gutt på 9 ær,som er født i feil kropp. vi satt hele familien i går og så programmet.For oss var det veldig sterkt,samtidig godt og se at vi er flere…og så utroligt flott at en kanal vil sende det på tv…

  2. […] till Tarald. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om transsexualism, könskorrigering, […]

  3. Syltegeek sier:

    At voiceoveren ikke klarte det er både utrolig og sjølsagt på en gang. Klart de er teite, og klart det er på høy tid at de slutter å være det…

  4. Jonas sier:

    Veldig enig i det du sier. Men stusser litt over at du kaller dem transjente og transgutt. Det er jo ikke noe de selv sier, på lik linje med feil bruk av pronomen som blir brukt i voiceoveren.

  5. ftm sier:

    Ja, de burde hatt et norsk program om det, ikke bare barn. og hvor viktig det er dette med rett pronomen, mine foreldre klarer fremdeles ikke å vri det rundt alltid. De sier det er en vane, men vennene mine klarer det helt fint. De kjenner meg bedre enn mine foreldre tror jeg….

  6. FranIEk sier:

    Sendes igjen nå, og grunnen til at jeg googlet det var pga kommentatoren, hver gang hun brukte feil kjønn ble jeg utilpass. Jeg følte at det var veldig respektløs!

Legg igjen en kommentar

