Den «riktige» fortellingen

Posted: onsdag 30 desember, 2009 by Tarald in Min fortelling
Tags: , , , , , , , ,

Dette er min historie slik jeg har forstått at den burde vært fortalt for å gi meg behandling på GID-klinikken. Jeg har lest tilstrekkelig med transmenns selvbiografier og faglitteratur om transseksualisme til å forstå at det er dette man forventer seg. Dette er «den transseksuelle fortellingen» – fortellingen om en gutt i jentekropp. Ingenting av det som står her er direkte usant, men det er helt åpenbart bare en del av sannheten:

Da jeg var liten lekte jeg med lego og brio-tog, klatra i trær og lekte i sandkassa. Jeg tok en del ansvar for søstera mi som var 2,5 år yngre enn meg og oppfatta meg som mye tøffere enne henne. Jeg kan ikke huske at jeg var redd for noe. Ofte ønska jeg meg en storebror som kunne lære meg tøffe ting. Før jeg fylte seks år bodde vi på landet og jeg lekte mye alene eller sammen med søstera mi.

Vi flytta til Bergen da jeg var 6 år og plutselig vrimla det av jevnaldrende lekekamerater. Jeg forstod aldri helt samspillet jenter imellom, men klarte meg relativt bra likevel. Ofte inntok jeg en lederrolle når vi skulle leke. Barndomsheltene mine var Ole Aleksander Filibombombom og Mesterdetektiven Blomkvist. Når voksne spurte hva jeg ville bli, var svaret lenge naturforsker. Jeg hadde en sterk interesse for snegler og den ble mer intens da jentene rundt meg begynte å interessere seg for hester og sminke – ting jeg ikke hadde noen interesse av. Det irriterte meg alltid når guttene ikke ville ha meg med på lekene fordi jeg var jente. Ofte ønska jeg at jeg var gutt.

Like før jeg fylte 12 flytta vi til Jølster. Her ble det åpenbart at jeg ikke forstod det sosiale spillet jenter skal kunne. Jeg forstod heller ikke poenget med å lære meg det. Jeg var utenfor i de aller fleste sammenhenger. Mye av tida tilbrakte jeg med å lese og skrive, og det var nå ønsket om å bli forfatter festa seg.

I løpet av ungdomsskolen fikk jeg et klarere bilde av hvordan jeg ville at kroppen min skulle se ut: Jeg ønska meg større hake, større nese og penis. Altså en mannskropp.

I sjetteklasse tok valgte jeg sløyd som valgfag. Jeg likte faget, men siden jeg kom fra en akademikerfamilie, var slike praktiske sysler ikke noe jeg hadde særlig erfaring med. Jeg var den eneste «jenta» som valgte sløyd. Det samme gjalt valgfaget jeg tok senere; elektronikk. Begge fag krevde litt for mye nøyaktighet til at jeg gjorde det særlig bra, men jeg likte det likevel. I åttende valgte jeg friluftsliv, til tross for manglende interesse for å gå tur. Det som frista var alt det andre; bl.a. fikk vi lage vår egen kniv med skaft av tre og slire av skinn.

Det var i denne perioden jeg ønska meg fiskestang og sag til bursdagene. Disse ble lite brukt, siden min far verken var opptatt av fisking eller snekring. Jeg antar at disse ønskene representerte et forsøk på å utforske arbeiderklassens mannsrolle. Den mannsrollen min far representerte var den akademiske og mindre tydelig/typisk mannlig. Jeg manglet dessuten jevnaldrende kompiser som jeg kunne snekre eller fiske sammen med.

Jeg kan også huske at jeg i en periode foretrekk buksedresser foran kjoler og skjørt ved festlige anledninger. En gang mens min mor fortsatt var med meg for å handle klær, husker jeg at jeg la min elsk på ei skjorte og at min mor spurte ekspeditøren om det gikk an for ei jente å bruke skjorte.

På videregående la jeg en klassekamerat for hat fordi han nekta å diskutere politikk med meg fordi jeg var jente. Jeg var svært politisk engasjert, men uten noe politisk miljø. Klassekameraten tilhørte Unge Høyre.

I gymtimene, det eneste faget jeg virkelig hata, var det ofte lagt opp til at vi kunne velge volleyball eller fotball. Jeg foretrakk fotball i valget mellom disse to onder, i motsetning til de aller fleste jentene. Også på andre områder ble det tydelig at jeg mentalt ikke fungerte slik det var forventa at jenter skulle: Jeg var ikke redd for å snakke i klassen og inntok gjerne en lederrolle når vi hadde gruppearbeid, en arbeidsform jeg ikke kunne fordra.

Etter fullført videregående stopper denne fortellingen. Den ble eterfulgt av et tiår der jeg med økende desperasjon forsøkte å finne min plass som kvinne uten å lykkes.

Problemet med denne fortellingen som sannhet, er at den konsentrerer seg om elementer som avviker fra forestillingene om hva ei jente er og gjør. Den konsentrerer seg om avvikende enkelthendelser satt sammen med et helt klart motiv; å framstille meg selv som gutt. Den preges også sterkt av stereotype kjønnsforestillinger jeg ikke kan gå god for, basert på kunnskap om mottakerens kjønnsoppfatning.

Kommentarer
  1. […] Den “riktige” fortellingen […]

  2. Anonym sier:

    Som om jeg skulle fortalt det selv. Var absolutt ikke en sportsinteressert guttejente som nektet å gå med kjole, men jeg kjente på noe av det samme som deg. Skjønte ikke hvorfor jenter måtte være sånn og gutter sånn og gjør det fremdeles ikke. Til min første skoledag gikk jeg i bukse og hadde alltid kort hår. Noen ledertype har jeg aldri vært, alltid stille og tilbaketrukket. Men ei heller en slik som lot meg herse med, nei da holdt jeg meg for meg selv. Men svart humor og litt grove bevegelser, det var fy-fy når du hadde innovertiss.

  3. Carl sier:

    Jag gillar dina inlägg om fortellinger, särskilt idén om att en berättelse om verkligheten aldrig kan bli helt sann eftersom man måste välja ut bitar, och att de varierar beroende på vilket motiv man har och vem mottagaren är.
    Det är samma sak när man t.ex. ska presentera sig själv på ett internetforum. Jag tycker det är hemskt svårt för man framstår aldrig riktigt som den man är.

  4. C sier:

    Tusen takk for dette innlegget, det kan godt hende du har hjulpet meg litt med å få hormoner i framtiden. Mye av dette er sant for meg også, men det viktigste for meg var å vite hva som burde vektlegges.

Legg igjen en kommentar

