Den enkle fortellingen

Posted: onsdag 30 desember, 2009 by Tarald in Min fortelling
Tags: , , , , , , , ,

Jeg har nevnt tidligere at jeg har fortalt min datter at jeg var jente da jeg var liten og ble mann da jeg ble voksen. Dette er også en del av sannheten, men som alle andre fortellinger er den en forenkling. Jeg tenker at det må være slik det ser ut for familien min og dem som har kjent meg lenge. Forutsatt at man går med på at jeg ikke begynte å bli voksen før jeg var 28 år.

Da jeg fortalte min mor at jeg er mann, var reaksjonen hennes «men du var jo aldri noen guttejente?». Reaksjonen var mest sannsynlig forbundet med en binær og ganske tradisjonell kjønnsforståelse. Som jeg har vist i «Den riktige fortellingen» var jeg ikke alltid ei utprega feminin jente. Men min mor er egentlig heller ikke voldsomt feminin.

Jeg gjorde det meste av det jenter skal gjøre; lekte med dukker, hadde kjole eller skjørt ved festlige anledninger, forelska meg i gutter, hadde flere venninner enn guttekompiser o.s.v. I motsetning til mange transmenn, skilte jeg meg ikke ut i oppførsel eller klesstil fra andre jenter.

Dersom det er disse ytre tingene som avgjør kjønn, sammen med kjønnsorganenes utseende og antatt xx-kromosomer, var jeg jente. På samme måte kan man si at jeg ble mann ved å endre på en del av det.

Denne fortellingen baserer seg på det som kan observeres utenfra og bidro sterkt til at jeg ble nekta behandling på Rikshospitalet.  I ettertid vil jeg si at det som skilte meg fra de fleste jenter, var

  1. Motivene mine. Selv om jeg gjorde mange av de samme tingene som andre jenter og så ut som ei jente, var en stor del av dette motivert av et ønske om å passe inn og ikke uttrykk for egen vilje eller lyst.
  2. Selvbildet. Rent konkret bildet jeg hadde av meg selv i speilet. I speilet så jeg en gutt. Jeg så likhetstrekkene med min far og identifiserte meg med ham. At andre så ei jente var ganske uforståelig for meg. Jeg opponerte etter hvert mot alle forestillinger om at jenter/kvinner skulle ha spesifikke karaktertrekk og brukte meg selv for å motbevise essensialisme.
  3. Det konkrete ønsket om en mer mannlig kropp, selv om jeg ikke satte ord på det slik den gangen. Jeg ønsket meg kraftigere hake, større nese og en penis, men la ikke sammen to og to til å bli «mann».

Det å bli voksen betydde for meg å ta konsekvensen av dette og søke behandling. Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal nektes behandling fordi jeg var litt treig og ikke ga opp forsøket på å være kvinne uten kamp.

Kanskje identifiserte jeg meg som jente da jeg var liten, selv om jeg ikke kan huske noen klar kjønnsidentitet. Jeg var i alle fall klar over at andre så meg slik og forsøkte å tilpasse meg og å være jente og kvinne på mine noe spesielle premisser. Dessuten trodde jeg at alle jenter egentlig ville være gutter. «På seg selv kjenner man andre» var et mye brukt ordtak i min familie, men det er ikke alltid lurt å ta det helt bokstavelig.

Når jeg ser på min datter i dag, går det opp for meg hvor lite jente jeg egentlig var da jeg var på hennes alder. Samtidig kan det ha sammenheng med vekslende moter i oppdragelse eller forskjeller i personlighet.

Fortellingen om meg selv som ei jente som vokste opp og ble mann, bryter med mange tabuer. Vi tror at kjønnsidentitet må være noe uforanderlig, men kan det ikke finnes mennesker som opplever at den endrer seg over tid? En slik tanke på hvor uforutsigbar fremtiden kan være skremmer mange. Mennesket trenger faste holdepunkter for å takle tilværelsen, og kjønnsidentiteten er for de aller fleste et slikt punkt.

Fra GID-klinikkens synspunkt er dette spesielt skremmende. De vil selvsagt ikke at noen skal angre seg. Jeg tror de ville være tjent med å fokusere på menneskers kroppsbilde og forestilling om den konkrete kroppen i framtida, i stedet for på ytre markører for kjønn. Jeg kan ikke garantere at jeg vil identifisere meg som mann i all uoverskuelig framtid, men jeg tror jeg kan garantere at jeg alltid vil foretrekke å ha en mannskropp. Ønsket om/behovet for en mannligere kropp er noe som har fulgt meg siden tidlig pubertet og sannsynligvis også før det.

Legg igjen en kommentar

