Er det rimelig at det i Norge avhenger av en person hvorvidt man får kjønnsbekreftende behandling?

LLH og Skeiv Ungdom synes ikke det. Vi har starta underskriftskampanjen «Opphev Rikshospitalets diagnosemonopol!«:

«Vi krever at Regjeringen opphever Rikshospitalets monopol på å bestemme hvem som skal få kjønnsbekreftende behandling (stille Gender Identity Disorder (GID) -diagnoser). Dette innebærer:
a) at fagpersoner utenfor Rikshospitalet tillates å stille GID-diagnoser.
b) at Rikshospitalet må behandle pasienter som har fått GID-diagnoser av fagpersoner utenfor Rikshospitalet.Rikshospitalet har i dag monopol på diagnostisering av Gender Identity Disorders (GID). Monopolet er til stor skade for mange transpersoner med behov for kjønnsbekreftende behandling. Denne gruppen har i dag ingen mulighet til å få en ny vurdering (”second opinion”), slik andre pasientgrupper har rett til. Dette til tross for at kompetansen finnes flere steder i landet.

Situasjonen i Norge har opprørt aktivister over hele verden etter at det i sommer ble kjent at en kvinne i Trondheim skar av sine egne testikler etter at hun ble nektet behandling på Rikshospitalet. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1353338.ece»

Siden mars har jeg jobba med trans-saker i LLH, først på arbeidspraksistiltak og nå endelig som ansatt (riktignok bare ut året i denne omgang). LLH har nå et transnettverk – en sosial møteplass for alle som er opptatt av kjønnsmangfold. Vi er også i ferd med å opprette et transpolitisk utvalg. Det er utrolig flott å se hvor mye engasjement og kreativitet som finnes blant transpersoner!

Men jobben medfører også at jeg får høre mange triste og opprørende historier. Jeg er også veldig oppmerksom på at mange ikke overlever kampen mot Rikshospitalet. Det er på tide å oppheve monopolet og gi transpersoner rett til egen kropp og framtid! Kravene i underskriftskampanjen er ett steg på veien. Skriv under oppropet i dag!

Kommentarer
  1. ftm sier:

    jeg er mer mot tvangskastrering..
    Altså, jeg er født med mulighet til å lage barn på min måte, men for å bli mann på papiret må min mulighet taes bort fra meg. Det burde vært mitt eget valg, eller få mulighet til å fryse ned egg slik som en mann kan fryse ned sæd..

Legg igjen en kommentar

