«Diktsamlinger selger ikke»

Posted: søndag 31 mai, 2009 by Tarald in Litteratur, Politikk
Tags: , , , , ,

Det var det den butikkansatte sa da jeg spurte om de hadde boka mi inne. Dette var under Litteraturfestivalen, der jeg var invitert til å lese. Jeg synes å huske at de pleide å ha bøker av alle forfatterne som deltok under festivalen da jeg var der første gang, i 2003.

Det er kanskje urettferdig å henge ut Norlis bokhandel på Lillehammer spesielt. Det kunne vært nesten hvilken som helst bokhandel i Norge. De tar inn ett eksemplar av hver diktsamling hvis de må. Hvis dette ene eksemplaret blir solgt, tar de ikke inn et nytt.

Jeg veit ikke om de tenker at de som vil ha akkurat den diktsamlinga får ta til takke med ei anna. Ei diktsamling er ei diktsamling, liksom.

Men jeg synes ikke det er særlig rart at diktsamlinger ikke selger, når de få som faktisk selger litt ikke er tilgjengelig i bokhandelen.

Kommentarer
  1. Elin sier:

    Jeg er nok sær som til og med eier flere diktsamlinger!

    Men, ja, de må jo formidles, de også. Og det gjør de ikke ved å stues vekk.

Legg igjen en kommentar

