Mangel på ord

Posted: lørdag 4 april, 2009 by Tarald in frigjøring, Trans
Tags: , , , , ,

Nei, det skal ikke handle om at vi trenger nye begreper, mer presise begreper, for å snakke om kjønn. Selv om vi absolutt trenger det.

Denne gangen handler det om å være lykkelig uten å våge å kalle det lykke. Det handler om at orda er oppbrukte, tømt for innhold. Jeg er verdens heldigste, men kvir meg for å uttrykke det slik av frykt for at det skal avsløres som usant eller kortvarig. Jeg vil skrive side opp og side ned om hvor fantastisk livet kan være, men orda kommer ikke.Dessuten er det urettferdig at ikke alle mennesker har det like bra som meg. Og nå tenker jeg ikke på økonomi eller moderne komfort. Jeg har møtt en del virkelig fantastiske mennesker. Jeg har gode venner og en god familie. At ikke alle har det er hylende urettferdig.

I «Just add hormones» skriver Matt Kailey at han som transmann har avskrevet det å ha sex eller finne kjærligheten. Det skremte meg første gang jeg leste det. Seinere har jeg funnet ut at i alle fall den første delen ikke stemmer. Man trenger slett ikke leve i sølibat resten av livet selv om man er en homse uten pikk.

Kjærlighet er et veldig stort og sterkt ord. Det er skummelt å si det høyt eller skrive det uten å være sikker på at man kan bære det. Så jeg viker unna og skriver heller om hvordan jeg prøvde å overbevise meg selv om at det ville være helt ok å forbli singel resten av livet. Jeg har jo trivdes med det. Jeg trenger mye tid for meg selv, eller gjorde det i alle fall inntil nylig. En del av det å ha kjæreste kan man få fra gode venner og familie. Men så møter man en person som får en til å skjønne at det slett ikke vil være det samme. Det man trodde var uoppnåelig er det kanskje ikke likevel. Dermed innføres en helt annen risiko. Og et helt nytt håp. Det er skummelt og skremmende og deilig.

Så får det heller være at grunnen gynger litt under meg når jeg tar i disse store orda. Jeg har opplevd ting som mange mennesker aldri opplever, gode hendelser, gode møter. Og det er langt fra slutt enda.

Takk!

Kommentarer
  1. Syltegeek sier:

    Så deilig å se at du er glad! Lykke og håp til folket!

Legg igjen en kommentar

