2008 – året for suksess og katastrofe

Posted: tirsdag 30 desember, 2008 by Tarald in Depresjon, frigjøring, Litteratur, Psykiatri, Skriving, Trans
Tags: , , , , , ,

Det har vært et dramatisk år. Jeg er glad for at det snart er over, og regner med at 2009 blir mer avbalansert.

2008 var året da drømmen gikk i oppfyllelse: Min første bok ble utgitt. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har drømt om det, men jeg hadde i alle fall klart for meg allerede på ungdomsskolen at jeg ville bli forfatter. Framandkar ble godt mottatt av både kritikere og lesere, og førte til at jeg hadde en ekstra grunn til å leve for da katastrofen inntraff mindre enn to måneder etter utgivelsen i april.

2008 var året da drømmen ble knust: Rikshospitalet ville ikke godkjenne framtida mi. De nektet meg behandling jeg anser nødvendig for å fortsette å leve. I ettertid vet jeg ikke helt hvordan jeg kom meg gjennom det. I stedet for å gi opp, gikk jeg i gang med å undersøke alternative veier. Det viktigste var å få testosteron. Jeg regna med at det ville gi meg noe å gå på mens jeg venter på svar på klagene og forsøker å få diagnosen transseksualisme på andre måter. Et par uker etter den ødeleggende beskjeden om at jeg ikke hadde noen framtid, begynte jeg på testosteron.

Dette året har vist meg at jeg er mye sterkere enn jeg trodde var mulig. Jeg har fått utallige støtteerklæringer, både muntlig og skriftlig. Jeg har bevist for meg selv og andre at jeg kan skrive. I løpet av året som har gått, har jeg lært å stole på meg selv i enda større grad. Alt er mulig.

Både litterært og personlig har 2008 vært et dramatisk år som utgjør et skarpt skille i livet mitt. Oppturene har vært mange og nedturen avgrunnsdyp. Forandringene har vært ekstremt store og jeg har kommet meg gjennom det med liv og sjel i behold. Det hadde jeg aldri trodd!

Takk for 2008! En spesiell takk til Tiden forlag, Gud, venner og familie.

Legg igjen en kommentar

