På vei bort

Posted: lørdag 6 desember, 2008 by Tarald in Litteratur, Ukategorisert
Tags: , ,

Helt sia jeg bestemte meg for å flytte fra Tromsø til Oslo har jeg vært mindre i Tromsø mentalt. Jeg søker ikke lenger på jobber i Tromsø. Tankene beskjeftiger seg mye med pakkinga, selv om jeg ikke har begynt i praksis.

Nå sitter jeg i den nye leiligheten min i Oslo. Jeg fikk nøklene i går. Den er fantastisk, men foreløpig kald og svært sparsomt møblert. Etter å ha jakta forgjeves på en kafe med gratis internett, investerte jeg i trådløst internett. Det er deilig å være på samme sted som tankene sine. Nå har jeg bedre forutsetning for å tenke meg hvordan det vil være å bo her, og jeg er overbevist om at jeg vil trives.

På torsdag hadde jeg opplesning på Litteraturhuset sammen med en haug andre debutanter, presentert av etablerte forfattere. Stig Sæterbakken hadde fått oppdraget med å presentere meg. Det var en fin kveld. Mange av vennene mine i Oslo hadde tatt turen innom for å høre.

Til tross for at været er skremmende likt Tromsø akkurat nå, om ikke verre, liker jeg fortsatt tanken på å bo her. Jeg bor veldig sentralt, med gangavstand til det aller, aller meste. Mye av tida har jeg brukt til å gjøre meg kjent med nabolaget. Jeg har gått på måfå, uten kart eller kompass, fulgt fremmede gater, funnet den nærmeste butikken og kjøpt det første møbelet (på Fretex). Det er symbolsk nok en klappstol. Den tar liten plass, men vil være god å ha når jeg får besøk.

Jeg skal bli et nytt og bedre menneske når jeg flytter til Oslo. Leiligheten skal være såpass presentabel at folk kan stikke innom. Jeg skal få meg jobb og føre et rutineprega liv. Det er i alle fall planen.

Det har selvsagt slått meg at det er mulig jeg forsøker å flykte fra meg selv. Det påstås at det ikke er mulig. Og faktisk tror jeg ikke at jeg er i faresonen for akkurat det. Jeg kan ikke påstå at jeg alltid liker meg selv (nå snakker jeg ikke om kroppen, ettersom jeg ikke liker den i det hele tatt), men jeg mener at jeg har vent meg til å leve med meg selv. Jeg skammer meg ikke over å være meg, uansett hvor mye en del mener at jeg burde nettopp det.

Fra midten av januar bor jeg fast i Oslo. Denne gangen er jeg her bare til mandag, da jeg drar videre til ei uke i Italia.

Kommentarer
  1. Drik sier:

    Får jeg komme på besøk?😀

  2. Tarald sier:

    Så klart! Når som helst😀

  3. Bonden sier:

    Siden fredrik får komme vil jeg også komem på besøk

    klem line

Legg igjen en kommentar

