Jeg forandrer verden

Posted: søndag 23 november, 2008 by Tarald in Blogging, Depresjon, frigjøring, Litteratur, Politikk, Psykiatri, Skriving, Trans
Tags: , , , , , ,

Ikke mye, men litt. Ikke alene, men jeg bidrar med det jeg kan. Lese og skrive er det jeg kan best. Og prate.

Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært hvis det ikke hadde vært for de mulighetene bokutgivelsen har gitt meg. Etter at GID-klinikken sa nei til å gi meg ei framtid, har jeg levd på litteraturen og engasjementet. Hvis ikke Framandkar hadde blitt gitt ut når den ble, er det ikke usannsynlig at jeg hadde lagt meg i et mørkt hull og gravd meg ned.

I stedet får jeg stadig høre at ærligheten og åpenheten min åpner noens øyne. En del syns det jeg gjør gjennom foredrag og skriving er viktig. Det varmer. Noen kjenner seg igjen. Noen syns jeg  er en knakandes hyggelig kar. Det er godt å få høre sånt. Som små stearinlys i et kaldt, mørkt hull. Blir det mange nok, blir det både varmt og lyst.

Da gjør det ingenting at en del syns jeg er en slitsom kverulant, at jeg tar for mye plass eller er for glad i oppmerksomhet. Spesielt siden jeg mener det jeg holder på med er viktig. Jeg tror at man må være synlig for å få til forandring. Mange trenger et ansikt på begrepene for å forstå at politikk og rettigheter handler om mennesker. Det har jeg meldt meg frivillig til. Fordi jeg tror det er noe jeg kan. Jeg tror heller ikke på at man blir en bedre forfatter uten oppmerksomhet. Prosjektet mitt går ut på å redde meg selv og en liten del av verden ved hjelp av bl.a. litteratur. Jeg er en idealist, og det er det som holder liv i meg.

Kristine Tofte (Avil) skriver om en 6-åring som skaper forvirring.

Ida Jackson (Virrvarr) skriver om identitet og kjønnsuttrykk.

Kommentarer
  1. Avil sier:

    Me skriv for å redde oss sjølve. Det er berre slik det er. Og du er ein knakande kjekk fyr, faktisk.

  2. Virrvarr sier:

    Vi er på samme lag, alle vi som vil at ting skal bli varmt og lyst. Fortsett å skrive. Og jeg slenger meg på Avil: Du er en kjekk mann.

  3. nannah sier:

    Er det virkelig ingen mulighet til å få omgjort vedtaket?
    Virker så himmla uretferdig synes jeg….at du ikke skal få lov til å bli den du er…
    Behandling privat da? lr i utlandet?

    utrolig at du orker å stå på som du gjør …:)
    Du er en tøffing!!

    klem fra Nannah

  4. Syltegeek sier:

    Du er tøff og lur og lærer bort lure og viktige ting. Og jeg håper du får ut barneboka di snart. Den er en slager for hele familien, og den får oss til å snakke om viktige ting også.

  5. Lyngdalkua sier:

    Blafre, blafre, når du måtte trenge det.

    Det er til og med fyr i peisen. Og mat nok. Lys, varme og mat. Jeg gjør det jeg kan.

  6. Tarald sier:

    Tusen takk alle sammen!

    Nannah: Såvidt jeg har skjønt blir det i beste fall ny utredning i utlandet (hvis jeg vinner fram med klagen min). Privat har jeg ikke råd, hverken i Norge eller andre kjente og mindre kjente steder i universet.

    Syltegeek: Gyldendal likte den ikke. De mente Paul var urealistisk moden og likte heller ikke at et barn tok ansvar for en voksen. Så nå holder jeg på med en forløper, der Pappa Pernille tar ansvar og kommer ut av skapet.

  7. Virrvarr sier:

    Jeg vil lese mer om Pappa Pernille, det er sikkert og visst!
    Og siden vi bloggflørter uansett: Du er tagget ^_^

  8. Syltegeek sier:

    Men kjære vene, det er jo latterlig! Da baserer de seg på hvordan de mener en barnerolle skal være, ikke på hvor komplekse barn er, og det er jo sikkert fort gjort om en skal være forlag og tenke på gode forbilder og denslags, men de kan da ikke mene at barns fantastiske evner til omsorg og handlingsevne i vanskelige situasjoner skal være tabu på den måten? Og moden er han jo, bevares, men ikke urealistisk. Det må jo ikke bli sånn at når en skriver om et uvanlig eller kontroversielt tema må alt som ikke er det uvanlige være pinlig normalt for å balansere opp.

    Beklager grinebiteriet, men pokker heller, jeg liker Paul så godt nettopp fordi han minner meg om barna i mitt liv, også er han liksom ikke realistisk nok. Blæ.

  9. Tarald sier:

    Jeg er i bunn og grunn enig med deg, så neste gang sender jeg den til et annet forlag. Samtidig ser jeg at de har noen poenger, så jeg skal jobbe mer med den. Og en forløper syns jeg uansett er en god ide.

    Og så jeg som egentlig skulle skrive på krimmen min… Nåja.

Legg igjen en kommentar

