Overlevelse

Posted: søndag 9 november, 2008 by Tarald in Depresjon, Psykiatri, Trans
Tags: , , , ,

Det skjer av og til at jeg møter eller blir kontakta av folk som akkurat har begynt utredning på GID-klinikken. Jeg sier at jeg håper det går bedre med dem enn med meg. Men jeg har ikke så mye håp igjen, hverken for meg eller dem. Jeg blir så bekymra for dem. For jeg klarer ikke å tro at de får det lettere enn meg, spesielt ikke dem som nærmer seg 30 år eller er eldre.

En dag møtte jeg en bekjent av meg. Hun fortalte at hun hadde hatt ei venninne som var født med guttekropp. «Hun klarte det ikke», sa hun.

Det er mange som aldri kommer så langt som til GID-klinikken. De fleste mennesker har dårligere forutsetninger enn meg her i livet. Hvordan takler de å få avslag på framtida? Jeg tør oftest ikke å tenke på det, men nå nærmer Transgender Day of Remembrance seg og jeg tvinges til å tenke på det. Den hæren av døde som jeg nesten ble en del av.

På det første møtet på GID-klinikken fikk jeg høre at jeg måtte passe på å melde fra om navneendring og flytting, for det var så mange som ikke gjorde det og som de ikke fikk kontakt med. Jeg tror man må være synsk for å få kontakt med dem. Jeg tror ikke de lever lenger. Men GID-klinikken fører ingen statistikk over dødelighetsprosenten, hverken underveis i utredninga eller for dem som får avslag.

Jeg har bevist at jeg klarer meg. Dag for dag venner jeg meg til å leve uten håp. Det går an. «Du har tålt så mye, du klarer litt til. Og litt til. Og litt til,» sa ei venninne til meg. Og det er sant. Og så bruker jeg livet til å forsøke å gjøre det litt lettere for dem som kommer etter meg.

Kommentarer
  1. trollhare sier:

    Det måste vara skitjobbigt, förstår det. Jag tror absolut att det är många av dem som tar livet av sig.

  2. nannah sier:

    Det høres inmari vanskelig ut…og jeg blir virkelig sjokert over GID. Burde ikke de utredes for sine metoder?
    Trøsteklem fra nannah

  3. Tarald sier:

    Takk!
    Jo, GID-klinikken bør utredes. Det er det jeg håper blir resultatet av klage nr. 2: https://framandkar.wordpress.com/2008/09/24/klage-til-helsetilsynet-ang-gid-klinikken-nr2/

Legg igjen en kommentar

