Livet mitt er verdt 80 000

Posted: onsdag 8 oktober, 2008 by Tarald in Psykiatri, Trans
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Jeg har undersøkt hva det koster å betale for den behandlinga jeg skulle fått på Rikshospitalet. 80 000. Bare det aller mest nødvendige. Sånn ca en årslønn for meg altså. Det er et så vannvittig beløp at jeg bare har lyst til å legge meg ned og aldri stå opp igjen. Hvor i all verden skal jeg få en sånn formue fra? Ingen banker vil gi meg et sånt lån. Og min evner som bankraner har jeg rett og slett ingen tro på.

Trollhare skriver om hvordan han har fått litt tro på framtida, at han har det bedre enn før bare ved vissheten om at det finnes et håp, at han er i gang. Jeg syns å huske at jeg også hadde det sånn. Det virker veldig lenge siden.

Når jeg googler «leve uten håp» får jeg beskjed om at det kan man ikke. Og noen henvisninger til filosofer som mener man må erkjenne livets meningsløshet for å virkelig kunne leve (eller noe sånt). Jeg mener å huske at jeg hadde en mening med livet, men i lengre og lengre perioder glemmer jeg hva det var. Jeg er ikke opptatt av meningen med livet, annet som en grunn til å holde meg i live. Jeg samler på sånne grunner. Forøvrig er jeg mer opptatt av Merlau-Ponty enn eksistensialister.

Helt uten håp er jeg likevel ikke. Det er vel derfor jeg fortsatt er i live. Jeg venter fortsatt på at klagen min skal behandles av Helsetilsynet. At de skal se min side av saken er et ganske mikroskopisk håp. Et halmstrå jeg klamrer meg til.

For jeg vil ikke dø helt ennå. Jeg har så mye jeg skulle gjort. Døde hender kan ikke skrive. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg kan leve i denne kroppen. Eller hvor lenge kroppen kan leve med meg. Det er vel så relevant når jeg er såpass destruktiv som jeg er.

Lenge har det vært raseriet som holdt meg oppe. Så lenge jeg vender aggresjonen utover, lever jeg. Det skremmer meg at jeg ikke er sint lenger.

Kommentarer
  1. Anonym sier:

    men alle som skal ta oprasjonen kan jo altid søke med NAV ^^

Legg igjen en kommentar

