Rapport fra Ordkalotten

Posted: mandag 6 oktober, 2008 by Tarald in Litteratur, Skriving
Tags: , , , , , , , ,

Ordkalotten 2008 var betydelig bedre enn alle sine forgjengere! Først og fremst fordi temaet var breiere; «Over grenser» i stedet for enkeltland eller -forfattere. Dessverre ble det litt stort fokus på fysiske landegrenser. Temaet er så stort at festivalen godt kunne hatt mer variasjon.

Jeg hadde tenkt å få med meg store deler av festivalen, men ble dessverre syk og måtte konsentrere meg om å bli frisk og ikke miste stemma til mine egne programpunkter.

En av dagene overvar jeg en ganske pinlig affære der en norsk forfatter ledet en paneldebatt med utenlandske forfattere. Den norske forfatteren virka dårlig forberedt og litt for glad i å fremme egne synspunkter. Jeg nevner ingen navn, men det var pinlig!

Det absolutte høydepunktet var «Lørdagskrimmen» med Åsa Larsson. Jeg har lest alle bøkene hennes så langt og hun skriver bra. Det viste seg at hun også var flink til å prate. Sylvi Liljegren intervjua forfatteren på scenen på kafe Sånn. Som intervjuer er hun en av de bedre i Tromsø.

Dessuten fikk jeg hilst på Åsa Larsson i pausen og prata med henne etterpå. Hun var veldig hyggelig og mye av det hun sa, både på scenen og etterpå var lærerikt i forhold til min egen skriving.

Torsdagen var jeg bypoet sammen med Margunn Hageberg. Det var en spesiell opplevelse og jeg måtte innse at jeg ikke er flink til å ta kontakt med fremmede mennesker. Da var det godt å ha Margunn. Hun to initiativ overalt og dro meg med på ulike stunt. Det var gøy. Vi hadde ei formiddagsøkt der vi leste dikt på kjøpesenter (Nerstranda), NAV, Ligningskontoret og i Kirkeparken m.m. Vi fikk en del positiv tilbakemeldinger. Vi tok også en kveldsrunde på noen kaféer, men det ga ikke så mye mersmak. Kanskje spesielt fordi folk krevde at dikta skulle være morsomme, og det diskvalifiserer igrunn meg.

Lørdag var det bokpresentasjon på biblioteket. Det var ikke så veldig stort publikum, men jeg har vært med på verre. Og de som var der virka veldig interessert. Jeg blei til og med bedt om å signere boka mi. Det er første gang jeg har blitt bedt om av en helt ukjent fyr. Dessuten hadde noen av vennene mine klart å stå opp tidsnok til å høre på, og det er alltid hyggelig. Jeg har blitt fortalt at det var ei veldig god opplesning.

Det er rart å tenke på at når neste Ordkalott blir arrangert, bor jeg i Oslo. Jeg ønsker dem uansett lykke til.

Legg igjen en kommentar

