Psykiatri og samfunn

Posted: mandag 15 september, 2008 by Tarald in Psykiatri
Tags: , ,

Psykiske lidelser kan ikke påvises biologisk (i alle fall foreløpig). Det får enkelte til å påstå at de ikke finnes. Enhver som har snakka med en person med vrangforestillinger vil derimot si at de finnes. Jeg var deprimert i mange år. I ettertid kan jeg se at jeg hadde det som kalles en psykisk lidelse, og medisinen jeg fikk hjalp meg.

Jeg vil påstå at det som kjennetegner en mental lidelse er at man ikke fungerer på en samfunnstjenlig måte. Etter å ha lest gjennom ICD10, som er den diagnosemanualen som brukes i Norge, innser jeg at diagnoser er noe man gir brysomme mennesker. Diagnosene er ikke laga for å hjelpe mennesker som har det vanskelig; de er til for samfunnets skyld. Mennesket trenger å sette navn på alt vi observerer rundt oss, og alle størst er behovet når det gjelder ting vi ikke forstår.

Samfunnet er også noe som ikke kan bevises på såkalt vitenskapelig måte. I følge biologien, fysikken og kjemien finnes ikke samfunn, kjærlighet, hat, tanker eller språk. Vi kan altså gå ut fra at det finnes mye som disse vitenskapene ikke kan hjelpe oss med.

Ett av problemene med psykiatrien er psykiaternes intense ønske om å være «ordentlige leger» som forholder seg til ting som kan bevises og sykdommer som kan kureres. Derfor framstiller de psykiatriske diagnoser som om de er håndfaste størrelser. I tillegg bruker de mye tid på å bevise at psykiske lidelser har biologiske årsaker.

Dette betyr etter mitt syn ikke at psykiske lidelser ikke finnes. Mennsker lider under tilstander som gjør dem mindre samfunnstjenelige. De fleste mennesker ønsker å få brukt sine ressurser, noe som er svært vanskelig, om ikke umulig, når man har en mental lidelse.

I andre rekke er det i mange tilfeller åpenbart for omgivelsene at et menneske ikke fungerer normalt, fra vold og manipulering av omgivelsene til den selvopptattheten som preger en depresjon. Vi må ha et system som fanger opp mennesker som er en fare for seg selv eller omgivelsene, både på kort og lang sikt. Dessuten er samfunnet tjent med at flest mulig kan være yrkesaktive og ikke tar livet av seg.

At enkelte ønsker å overse eksistensen av mentale lidelser er derfor bare ødeleggende for enkeltmennesker og samfunnet som helhet.

Tidligere relevante innlegg: Når motet svikter, Helsetilsynet, Hvem er redd for Ira Haraldsen?, Zombie-wannabe, Psykiatri m.m.

«Psykiatrisk diagnoser er ødeleggende»

Jeg er ikke lenger deprimert og det gikk helt fint å slutte med medisinen. Jeg hadde nok mest hjelp av psykologen, som ga meg nytt framtidshåp.

Kommentarer
  1. Sigrun sier:

    Fullestendig enig med deg i at psykiske lidelser fins og at diagnoser er ødeleggende konstruksjoner.

  2. Tonje sier:

    glad du har fått den hjelpen du trengte🙂

Legg igjen en kommentar

