Macho man

Posted: onsdag 10 september, 2008 by Tarald in Litteratur, Musikk, Pressedekning, Trans
Tags: , , , , ,

Guns n´roses – Macho Man

I dag var jeg på opptak til bokprogrammet (NRK) i Oslo. Det var spennende og morsomt, og jeg er spent på (og som vanlig litt skeptisk til) resultatet. Det skal sendes i begynnelsen av november en gang. Mer info kommer når jeg får vite nøyaktig når.

De tok meg med til et bilverksted for å få en kontrast og for å snakke om hva en mann er. Jeg var skeptisk. Den stereotype mannen som liker biler, damer, pupper og fotball har jeg sterke fordommer mot. Dessuten opponerer jeg mot at GID-klinikken påtvinger oss det som norm. De aller fleste mannfolk passer ikke i stereotypien, og jeg kjenner i alle fall ingen sånne menn.

De vi prata med virka overraskende oppegående. Så kanskje er det på tide å revurdere fordommene mine. Fordi om GID-klinikken mener at jeg burde vært en macho-mann som ikke var intelligent nok til å opponere mot verken metoder eller verdigrunnlag, betyr det ikke at alle macho-menn er dumme, ignorante, amoralske mennesker. Macho-menn har like stor rett til å uttrykke sin personlighet som jeg har. Det dreier seg om gjensidig respekt.

Men igjen; det er vanskelig, for ikke å si umulig, å respektere noen som ikke respekterer deg. Dessverre finnes det en del macho-menn som oppfatter myke eller feminine menn som en trussel. De tror visst at «mann» bare kan bety en ting? Er det rart man tror de er dumme?

Joe Jackson – Real Men

Ryan skriver om Flavours of Masculinity, men har en noe annen konklusjon enn meg.

Forøvrig var det en absurd opplevelse å lese dikta mine for tyske bilmekanikere som ikke skjønte bæret.

Legg igjen en kommentar

