Lykkelig som liten

Posted: lørdag 23 august, 2008 by Tarald in Litteratur
Tags: , , , , , , ,

Etter å ha lest rapportene fra Gyldendal-festen og sett videoen på Dagbladet er jeg enda mer glad for å være på et lite forlag. Det er ingen som tar seg bryet med å filme på Tidens fest. Jeg ville føle meg veldig utilpass hvis jeg skulle bli filma i noe annet enn edru tilstand.

Jeg er glad ingen ber meg om å si noe om ting jeg ikke har peiling på foran et kamera. Jeg er glad for at jeg er for sosialt inkompetent til å føle ubehag over å bli oversett. Jeg er glad for at ingen forventer at jeg skal spille rollen som «den kjente forfatteren». Og hvis slike forventninger finnes (kanskje her i lille Tromsø?) så er jeg for sosialt inkompetent til å merke det.

Jeg eier ikke skuespiller-talent og er glad for at ingen krever at jeg skal ha det. På den andre sida gjør det meg heller ingenting å selge boka og sjela mi. Det hjelper nok å ha vært gjennom ei kjønnsutredning; måtte fortelle detaljert om sexlivet ditt til folk du overhodet ikke stoler på og som vil bruke alt du sier mot deg.

Når jeg leser rapportene angrer jeg litt på at jeg ikke lagde en skikkelig saftig skandale på Tiden-festen. Men jeg får vel nye muligheter. For selv om jeg er ganske skikkelig av meg, hender det at jeg tar av. Og underholdningsverdien i en skikkelig skandale kan ikke undervurderes. Dessuten liker jeg å provosere, debatter med høy temperatur og litt verbal action. Vi får se hva det blir til.

Ganske malapropos må jeg nevne at jeg var på vernissage i går for «Hommage a Iver Jåks» og «Nordnorsken». Jeg måtte jo se de bildene som Marit Victoria Wulff Andreassen hadde på førstnevnte. Det var mye spennende på begge utstillingene. Men det slo meg at kunstfiffen gir meg mye mer gåsehud enn litteraturfiffen. Riktignok er det mye de samme folka. Tromsø er jo ikke så stort og litteratur er også kunst. Alle som var der i går kan vel heller ikke kalles fiff. Likevel følte jeg meg som en gråstein under slipemaskina. Så da de gikk tom for vin, etter at jeg hadde sett de to flotte bildene til Marit Victoria, gikk jeg.

Innlegget blei først skrevet på min Forfatterblogg, et prosjekt som skal få meg til å skrive litt mer om litteratur. Alt litteratur-relevant postes begge steder.

Legg igjen en kommentar

