Tidens sommerfest 13.august

Posted: onsdag 20 august, 2008 by Tarald in Blogging, humor, Litteratur
Stikkord: , , , ,

Inspirert av May Grethe Lerum har jeg bestemt meg for å kommentere forlagsfester o.l., men kvir meg for å kaste terning, foreløpig. Det blir nok ikke like mye festligheter på meg som det blir på henne, men et sted må man jo begynne:

Ankomst

Først fikk jeg panikk. Deretter så jeg det komiske i situasjonen. Jeg var en forfatterklisje.
Jeg stod i resepsjonen på Bristol, nettopp ankommet med fly fra Tromsø. Det var fortsatt flere timer til festen skulle begynne. Jeg stod der med ryggsekken min og den slitte dressjakka og venta.
– Nei, det stod ingen steder at regning skulle sendes. Men de kunne registrere kortet mitt i resepsjonen og så kunne vi ordne det seinere?
Ingen dekning på kortet for ei natt på Bristol. Neivel. Det var da panikken slo meg. Så jeg ringte Håkon i Tiden, som sa at det sikkert ordna seg. Det var visst flere som hadde hatt samme problem tidligere.
– Nei, det gikk ikke. Dama bak skranken tok masse telefoner. Jeg innså at jeg måtte ringe Håkon igjen. Bare svareren. Stakkars fyr var sikkert stressa over festen.
Så jeg gikk ut for å ta meg en røyk. Stod der og småhumra for meg selv ved tanken på den lite originale situasjonen og hvordan det måtte se ut utenfra. Bristol er fansy altså, og jeg hørte helt åpenbart ikke hjemme der.

Etter litt om og men (glad hotellet lå så nært forlaget), kom jeg meg endelig på rommet og la meg i badekaret.

(Det var ikke forlaget sin feil at det blei rot på hotellet, men reisebyrået sin, bare så det er sagt.)

Festen

Tiden er et lite forlag, så selv om jeg ikke kjente mer enn et par stykker fra før, gikk det greit å prate med folk. Opprinnelig skulle festen være på taket av Gyldendalhuset, men etter kort tid begynte det å regne, så festen blei flytta ned i kantina. Ikke ideelt, siden det blei mindre bevegelse blant folk og det føltes veldig stort og upersonlig.

Kveldens dialog (på vei inn i heisen i forbindelse med flyttinga av festen):
Mattis: Og så jeg som hadde pynta så fint.
Alle ser seg rundt og en eller annen spør: Hvor da?
Mattis peker på et serveringsfat med stearinlys: På do

Han er nå søt.

I begynnelsen av festen var de fleste litt usikre på hvem som var hvem; forfatter, bokhandler, anmelder eller designer? Etter hvert turde folk å spørre rett ut og da gikk kommunikasjonen bedre. Underholdning blei det også, selv om den varsla quizzen ikke blei noe av.

Maten var fantastisk! Det var buffé med utrolig mye godt og jeg blei skikkelig mett.

Gjennomsnittsalderen var ikke særlig høy og flere av de tilstedeværende hadde studert eller vært i Universitas sammen. Etter hvert fikk jeg derfor litt følelse av studentfest, men i meget pyntelige former såvidt jeg kunne registrere. Det sier igrunn ikke så mye, ettersom hvitvinen effektivt reduserte persepsjonen min. Uansett blei festen sosialt sett et bevis på Oslo-dominansen på litteraturfeltet. Men gøy var det lell.

Etterpå

Da vi forlot Gyldendal satte vi kursen mot Håndtverkeren. Der brukte jeg mesteparten av tida på å diskutere feminisme og kjønn med Grete Nestor. Det var slett ikke dumt.

Til slutt var vi bare noen få igjen, bare mannfolk, som på mitt forslag dro videre til London pub. Det var knapt noen suksess annet enn som anekdote.

Tiden har nok et visst forbedringspotensiale, men siden de er utstyrt med veldig hyggelige folk blei det en bra fest. Og så var det min første ordentlige forlagsfest, så jeg stiller nok ikke veldig høye krav.

Kommentarer
  1. Avil sier:

    Eg føler du skriv veldig lite om meg her. Fnis.

    Takk for sist.

  2. Tarald sier:

    Takk for sist! Det var veldig hyggelig å prate med deg. Håper vi sees igjen!

Legg igjen en kommentar

