Å komme hjem fra EuroPride

Posted: tirsdag 5 august, 2008 by Tarald in Blogging, frigjøring, Psykiatri, Trans
Tags: , , , , , , ,

Det var utrolig deilig å være ti dager på EuroPride i Stockholm! Å tilbringe tid med transseksuelle som ikke er fulle av skam og skyld, mennesker som ikke forsøker å presse meg inn i en liten boks så jeg skal passe i deres verdensbilde – fantastisk! Jeg møtte mennesker med andre erfaringer enn meg som jeg likevel kunne føre en samtale med. Folk kom bort til meg og sa at de likte foredraget og/eller dikta mine.

Og så kommer man hjem. Heldigvis hadde jeg vett til å møte en kompis på kafe før jeg dro hjem og ga etter for internett-abstinensene. To kommentarer venta på godkjenning. Den ene mente at Ira Haraldsen er en fantastisk person. Og det må han jo få lov til, selv om jeg lurer på hvilket grunnlag han har for å mene det. Hun kan sikkert være en fantastisk person privat, men burde aldri fått den eneveldige makta hun har over sårbare folks liv. Den andre mente at jeg er en kverulant. Jeg er litt i tvil om jeg synes det er greit å felle sånne dommer over folk man aldri har møtt (antar at jeg ikke har møtt henne siden hun skriver at hun ikke har noe med LFTS å gjøre). I alle fall prøver jeg å avholde meg fra å snakke nedsettende om folk jeg ikke har møtt. Men man kan vel ikke kreve det samme av andre mennesker. Forøvrig tror jeg ikke verden går framover hvis ingen tør å påpeke feil ved det bestående. Og siden ingen andre tør å si imot GID-klinikken og jeg mener at den behandler mennesker på en uverdig måte, tar jeg på meg den oppgaven. Så får folk bare mene at jeg er en kverulant.

De to kommentarene understreka følelsen av at Norge ligger langt etter Sverige når det gjelder åpenhet. Mens ingen ser ut til å ville endre noe på GID-klinikken, er diagnostiseringa og behandlinga av transseksuelle i Sverige et stadig debattema, i alle fall innad blant transseksuelle. I Norge er det nærmest tabu å si noe negativt p.g.a. LFTS’ sterke stilling. Jeg synes det er veldig synd og vil selvsagt gjøre noe med det. Men av og til blir jeg sliten og vil aller helst bare flytte til Sverige, der meningskontrollen er litt lavere. Ikke minst virker det som om det er mer akseptert at ikke alle er enige der, noe jeg setter stor pris på. Jeg gikk i paraden under parolen «Stop forsed sterilization of transsexuals», en parole som ville vært helt umulig i Norge, hvor man bare skal takke og bukke til alt man blir utsatt for.

Nå skal jeg snart hente dattra mi i barnehagen og gleder meg voldsomt! Jeg har med en del greier til henne fra Sverige, bl.a. en lilla T-skjorte hvor det står «Käfta emot». Jeg tror nemlig det er sunt å ha egne meninger og våge å stå for dem.

Her er en artikkel om foredraget og skriveverkstedet jeg hadde i Stockholm. En god del skrive- og faktafeil i den delen som omhandler foredraget, men en del viktig har de fått med.

Kommentarer
  1. Elin sier:

    Apropos Pride (?). Om ei knapp uke er det Oslo Queer Festival, dukker du opp der?

  2. Tarald sier:

    Dessverre😦 Har verken råd eller tid.

  3. Pew sier:

    Det var roligt att få träffa dig IRL.
    Hoppas att det blir fler gånger du är en sån hygglo kille.

Legg igjen en kommentar

