Paraden – Skeive Dager i Oslo 2008

Posted: søndag 29 juni, 2008 by Tarald in frigjøring, homsesaker, Politikk, Trans
Tags: , , , , , , , , ,

Det var første gang jeg gikk i en norsk parade. I fjor gikk jeg som kjent i paraden under Stockholm Pride og storkoste meg. Det var betydelig større! I år blir det nok enda mer spektakulært og jeg gleder meg vilt!

I dag gikk jeg sammen med Caro blant blitzerne. Jeg vurderte å gå med Oslo Kristelige Studentforbund, men kjente ingen av dem, så jeg gikk heller med Caro. Jeg har alltid hatt en avstandsforelskelse i Blitz og alt det står for. Elin Brodins bøker var en sterk påvirkningsfaktor. Nå har jeg opparbeida meg en kritisk distanse til ungdommens uforbeholdne heltedyrking, men det var det mest fristende alternativet.

Det var helt klart noe som mangla i årets parade:

  • Skeive forfattere burde ha markert seg. Jeg er sikker på at det var flere enn meg der.
  • GID-klinikkens søppel – Norges framtid (eller noe sånt)
  • Transseksuelle uten homofobi/Transseksuelle er ikke alltid hetero/LFTS’ queer-fraksjon

Vi får se hva jeg får til neste år. Dessuten hadde det vært hyggelig å ha med dattra mi i paraden en gang, men vi får se.

Jeg følte meg ganske midt på skalaen mellom anonym og kjent. En person kom bort og sa at hun hadde kjøpt diktsamlinga mi og ga meg en klem. Samtidig var det Caro som ble tatt bilde av. I Parade-sammenheng er jeg rett og slett ikke spesielt spektakulær. Litt deilig egentlig.

Bilder:
Gaysir (på bilde nr. 52 ser du en liten flik av meg ved siden av Caro i bar overkropp.)
NRK (som påstår at bare homofile og lesbiske gikk i paraden. Der tar de grundig feil, selv om vi var i flertall.)
Blikk (langt inni rekka fins det et bilde av Caro i bar overkropp og meg ved siden av.)

Kommentarer
  1. punkfairy sier:

    Jeg ble så irritert. Jeg kunne ha godt i paraden idag.
    URK!O_o Jeg kunne tilogmed ha vært med på Skeive Dager.

    Vet du om Caro kommer på Jafnadhr? Caro er kanskje for gammel?

  2. Tarald sier:

    Så synd at du ikke gjorde det da!
    Caro er ett år eldre enn meg (=for gammel) og skal ikke på Jafnadr, dessverre.

  3. Elin sier:

    Jeg så deg ikke i paraden… Men jeg så deg inne på galleriet for skeive kunstnere (men hadde definitivt ikke mot til å gå bort og takke for fin diktsamling, selv om jeg hadde lyst). Grunnen til at jeg ikke så deg, var sikkert fordi jeg så Caro, som sa hei til meg, og da måtte jeg jo si hei tilbake. (Både Caro og Caros kjære er flotte mennesker).

    Jeg er også for gammel for Jafnadhr. Har vært workshopleder i skeiv litteratur der et par ganger, men ikke i år. Kommer sikkert til å savne det litt, selv om det blir litt godt å ha helt fri i sommer også.

Legg igjen en kommentar

