Handlingsplan fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD)

Posted: søndag 29 juni, 2008 by Tarald in frigjøring, homsesaker, Politikk, Psykiatri, Trans
Tags: , , , ,

Sammen med syv andre departementer har Barne- og likestillingsdepartementet utarbeidet en egen handlingsplan for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. Et overordnet mål med handlingsplanen er å etablere nulltoleranse for alle former for diskriminering av LHBT-personer. Planen omfatter over 60 tiltak.
Dette er den første handlingsplanen noen gang på dette grunnlaget. Dette er også første gang det er utarbeidet egne tiltak mot diskriminering av bifile og transpersoner. (BLD)

Barne- og likestillingsdepartementet la torsdag fram en handlingsplan for LHBT – Lesbiske, Homofile, Bifile og Transpersoner. At T-en er med er bortimot et under og et klart tegn på at vi står overfor en positiv utvikling. Transpersoner vil i norsk sammenheng si alle kjønnsoverskridere med unntak av dem som får behandling på GID-klinikken (takket være LFTS som ikke vil ha noe med seksualitet å gjøre…).

Blikk

NRK

Les handlingsplanen her.

Kommentarer
  1. punkfairy sier:

    Betyr det da at transkjønnete ikke er med i handlingsplanen?
    Ok. Fra og med idag er jeg MtF transvestit. Og jeg heter Helga Marthe. Goddag!

  2. Luka(s) sier:

    Jag undrar detsamma som Helga. Innebär separeringen av begrepepn att transsexuella inte kommer omfattas av handlingsplanen? Det är ju absurt i så fall!!

    Tarald, har du länk till själva handlingsplanen?

    Har någon informerat RFSL, och funderat på om några transsexualla utanför LFTS ska be RFSL skicka en hälsning till någon norsk mottagare?? Eller blir det för känsligt?

    Mvh/ Lukas

  3. Tarald sier:

    Det betyr det. Og absurd er det. Vi kan alle takke LFTS. De mener at transseksuelle allerede har det diskrimineringsvern de trenger i Likestillingsloven. Og så vil de altså ikke settes i bås med homser og lesber…

    Link: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Handlingsplaner/Handlingsplan_lhbt_2009-2012.pdf

    Tror ikke RFSL er informert. GID-klinikken har definert meg som transperson (ikke-transseksuell, ikke F64.0) så det ville vært bedre om noen andre enn meg gjorde det. Jeg skal undersøke litt rundtom. Vi har for eksempel en glimrende nestleder i LLH Finnmark (Conny) og en engasjert herremann i Bergen (tidligere leder i lokallaget av LFTS Bergen).

    Så lenge LFTS og GID-klinikken har definisjonsmakta har jeg nå ikke noe ønske om å kalle meg transseksuell (hvor mye jeg enn passer i diagnosekriteriene). De tegner et bedrøvelig og kjedelig bilde av transseksuelle som jeg ikke kan identifisere meg med, all den tid jeg verken er bedrøvelig eller kjedelig.

  4. punkfairy sier:

    Jeg undrer om Lukas vet hvem jeg er..(om du leser dette Lukas, jeg er Fredrik. Du vet, Drik.)😛

    Jeg sender gjerne en mail til RFSL Ungdom/RFSL.

  5. Tarald sier:

    Presisering: I handlingsplanen kan man lese at transpersoner inkluderer transseksuelle, men også at LFTS ikke ønsker at gruppen inkluderes i slike handlingsplaner. Så det er vel faktisk en viss tvil om transseksuelle involveres eller ikke.
    Sitat:
    «Transpersoner
    I denne handlingsplanen brukes betegnelsen «trans­
    personer» om en gruppe av personer som på en eller
    lere måter bryter med den rådende to­kjønnsmodellen
    i samfunnet. Transpersoner er et paraplybegrep som
    innbefatter blant annet transvestitter, transseksuelle,
    transkjønnede, crossdressere, drag kings/queens mv.
    En typisk deinisjon er individer hvis kjønnsidentitet
    og/eller kjønnsuttrykk, tidvis eller alltid, skiller seg fra
    samfunnets normer for kjønn. I internasjonale fagmiljø­
    er benyttes ofte begrepet «the transgender specter» for
    å beskrive mangfoldigheten blant mennesker som dei­
    nerer seg som transpersoner.
    Transkjønnede (transgender) er et alternativt paraply­
    begrep som også blir mye brukt i Europa og i Nord­
    Amerika. Ofte blir begrepet brukt for å beskrive en
    person som lever deler av, eller hele livet med egne
    foretrukne kjønnsuttrykk. Noen benytter seg av hor­
    moner for å forandre på kroppsuttrykk, men søker gene­
    relt ikke kjønnsbekreftende kirurgi. Transkjønn blir
    også i noen sammenhenger brukt for å beskrive cross­
    dressere og transvestitter.
    Transseksuell beskriver personer som søker kjønns­
    bekreftende behandling i tråd med internasjonale
    diagnose manualer, inkludert genitalkirurgi i de land
    der dette er tilgjengelig. Enkelte beskriver seg som
    mann til kvinne­transeksuell (mtk), eller omvendt; kvin­
    ne til mann­transseksuell (ktm). Termen transseksuell
    mann eller kvinne blir også brukt. Etter kjønnsbekreft­
    ende behandling vil mange også bli oppfattet og opp­
    fatte seg som menn eller kvinner.
    En transvestitt er en person som veksler mellom det å
    være eller framstå som mann eller kvinne. «

  6. punkfairy sier:

    «Transpersoner er et paraplybegrep som
    innbefatter blant annet transvestitter, transseksuelle,
    transkjønnede, crossdressere, drag kings/queens mv.»

    Jeg undrer hva de mener at forskjellen mellom transkjønnede og transsexuelle er.😛

  7. Tarald sier:

    Meget godt spørsmål. Jeg tror ikke LFTS en gang kan svare på det. I forbindelsen med bokutgivelsen mente Tone Maria at jeg hadde uttalt at jeg hadde gitt inntrykk av at jeg ikke var transseksuell. Dette til tross for at det klart og tydelig stod både transkjønna og/eller transmann i alle intervjuer. Så da har visst hun plutselig begynt å definere transkjønna som noe anna enn transseksuell. Er det rart befolkninga er forvirra når ikke en gang lederen i LFTS klarer å bestemme seg?

    (Det står lenger nede i teksten at dette er et alternativt paraplybegrep, altså en direkte oversettelse av transgender.)

  8. punkfairy sier:

    Nei, det er overhodet ikke rart. Noen må jo reagere på det der. LFTS har hatt monopol på oss altfor lenge. Det er på tide at myndighetene får se andre enn bare sure LFTS’ere som ikke vil ha noe med andre transpersoner å gjøre og som dømmer de som ikke er «ekte» nok. Dessuten vil jeg ha vekk GID klinikken som den ser ut idag, og opprette minst en klinikk til i f.eks Trondheim, Tromsö eller Bergen.

  9. […] Innsendt den tirsdag 6 januar, 2009 av Tarald I sommer skrev jeg om Regjeringens handlingsplan for LHBT. Den var et stort skritt fremover, ettersom T-en ble inkludert. Nå har LFTS klart å få […]

Legg igjen en kommentar

