En ekte lidelse

Posted: onsdag 4 juni, 2008 by Tarald in frigjøring, Trans
Tags: , , , , ,

Immanuel skriver om bitterheten og paranoiaen mange transseksuelle har. Han har så rett, så rett. Riktignok er det på overflata mindre ekstremt i Norge; sånne holdninger blir aldri uttrykt direkte, bare indirekte. Et lite sitat:

Jag vet hur det är att mötas av sånt när en tar de första stapplande knapptryckningarna på vad som då var yahoo eller altavista med naiva sökord som “könsbyte” och “transsexualitet”. Många av de sidorna jag hittade då finns inte kvar. Diskussionen om hur en bäst fejkar menstruation inför en pojkvän är borta. Inte heller den texten som förklarade att Pride är bögarnas komplott mot de transsexuella går att hitta. Tackolov.

Men det var då jag lärde mig bitterheten. Att vara transsexuell ska vara en plåga. Du måste lida, och du måste kunna bevisa att du lider. Att lida är ett skydd mot omvärlden och en nyckel till vården. Det är också ett sätt att täppa till truten på meningsmotståndare. För den som är sjukast, den som lider mest, har vunnit. Trasat sönder sitt liv, men gjort det på det mest genuint transsexuella sättet som går.

Under litteraturfestivalen på Lillehammer blei jeg ganske godt kjent med ei veldig hyggelig dame med variert erfaringsbakgrunn. Blant anna fortalte vi hverandre om oppveksten. Det var da hun sa det:

Nei, det er jo klart du har for lite problemer. Med en sånn oppvekst, sånne foreldre og en trygghet i bunnen er det ikke rart at du havner utenfor systemet.(1)

Hun så det klart og tydelig utenfra og traff spikeren på hodet. Man skal ikke klare seg bra, man skal lide. Tidligere skilte man mellom «ekte» eller «genuine» transseksuelle og oss andre. Mange gjør det fortsatt. I flere sammenhenger har jeg følt at jeg må bevise at jeg har lidd for å bli trodd. «Problemet» er at jeg på de aller fleste områder har hatt de aller beste forutsetningene for å takle hva det skal være. I tillegg mener jeg det er usunt å fokusere på hvor ille man har hatt det. Jeg er tilhenger av at man skal bearbeide det og gå videre. Det er uansett lite å gjøre med fortida, men framtida kan bli mye bedre.

Jeg krever faktisk å bli respektert som det ressurssterke mennesket jeg er og likevel bli trodd når jeg sier at kroppen min må endres fordi den lyver om hvem jeg er. Kall meg gjerne bortskjemt og storforlangende, men jeg tror ikke det stemmer i akkurat dette tilfellet.

(1) Fritt etter hukommelsen.

Legg igjen en kommentar

