Omtale i Adresseavisen 02.06.08

Posted: tirsdag 3 juni, 2008 by Tarald in Framandkar, Litteratur, Pressedekning
Tags: , , , , ,

Fartein Horgar har omtalt Framandkar for Adresseavisen med overskrifta «I fremmed kropp». Det er en meget kort og meget rosende omtale. Jeg rødma da jeg leste den, og det er ikke bare fordi den roser boka opp i skyene, men fordi den dessverre også er ganske dårlig skrevet. Sånt gir en liten bismak i det søte. Kritikere tjener altfor dårlig og har dårlige arbeidsforhold.

Men nå skal jeg ikke være altfor surmaga. Det er tross alt en positiv omtale. Her kommer en liten smakebit:

Tarald Stein har gått til oppgaven med denne boken med et intenst alvor og en innsikt som er resultatet av et dypt savn, og av en eksistensiell frustrasjon som er vanskelig å forestille seg. Denne boken er faktisk en svært god portal inn til forståelse av denne marginale seksuelle nisjen, for Stein skriver svært godt, språket er på en gang enkelt og dyptloddende, uten ornamentikk og annen litterær pynt.

Når han dessuten kaller tekstene mine «overbevisende debutdikt» har jeg ingenting å klage over. Det kan dessuten virke som om han også synes formuleringene mine er veldig gode og treffende, siden han bruker en stor del av anmeldelsen på sitater fra boka, i herlig vill forvirring.

(Enten takler jeg ros svært dårlig eller så er jeg i ferd med å bli bortskjemt. Jeg frykter at det er en kombinasjon. Dette er ingen oppfordring til å slakte hjertebarnet mitt i mediespaltene, bare så det er presisert. Jeg er veldig glad for all positiv omtale!)

Legg igjen en kommentar

