Zombie-wannabe

Posted: torsdag 22 mai, 2008 by Tarald in Psykiatri, Skriving
Tags: , , , , , ,

Min kompis Immanuel forteller om psykiatri og medisinering i et gjesteinnlegg på Psykbryt, om hvordan han ble gjort til en zombie. Jeg er glad jeg aldri har vært der. Jeg skriver i stedet, og av og til blir det litteratur av det.

Samtidig kjenner jeg en dragning mot bedøvelse. Jeg har verken trening eller egentlig anlegg for å bruke alkohol som bedøvelse. Og jeg tror heller ikke jeg bør prøve, selv om det sikkert er sunnere enn medikamenter.

Innimellom lengter jeg etter at noen skal plassere meg på ei seng i et kott og gi meg tilstrekkelig bedøvelse til at jeg ikke lenger merker at jeg er i live. Bare slik kan jeg fortsette å eksistere, tenker jeg noen ganger. Jeg klarer ikke å sette meg i en slik situasjon på egenhånd. Og akkurat det vil vel hindre at jeg får slik «hjelp».

I stedet spiser jeg pillene mine uten merkbare bivirkninger og håper at jeg en dag vil klare å eksistere uten håp.

Å leve er en vane det kan være vanskelig å bli kvitt.

Dieter Meyers Inst.(Kaizers Orchestra)
Legg meg inn på din avdeling
Legg meg inn på klinikken
Eg er sikker eg er gal
De tok i frå meg alt eg var
Hjelp meg inn, hjelp meg inn på klinikken 

For eg får aldri tilbake alt det som var
Det blei som du fortalte
Alt blei som du sa
Når ser du meg aldri igjen
og du var aldri min
men eg er for alltid din 

Legg meg inn 

Fortell verden eg er sjuk doktor
Du er min patron
La meg få stempel på Dieter Meyers Inst. og
legg meg inn 

Eg har ingen kontroll på
om eg er våken eller sover
Reglement på reglement
å forholde seg til i håve
Der ser du sånn går det 

Sjå kva det har blitt av meg
Ingen lenger kjenner meg
Få tilbake litt av meg
Alltid trø forsiktige steg
Eg er halv mann, og det bærer preg
Nå vil eg ha litt av deg 

Du er min redning
Takk for din donasjon
Eg må bli lagt inn på Dieter Meyers Inst. 

Legg meg inn på Dieter Meyer, baby


Medisin og psykiatri (Kaizers Orchestra)
Å, mårning kommer til en heilt ny dag
Du med dine spørsmål, og meg med mine svar
Du gjer meg medisin og psykiatri
Eg gjer deg ingenting annet enn ti' 

Å, mårning kommer til en heilt ny dag
Til mitt besvær, og til ditt behag
Du ser på meg og trekker din konklusjon
Å, i Dieter Meyers navn
Du trekker din konklusjon i Dieter Meyers navn 

Og eg har tenkt, og eg har tenkt meg i hjel
Og eg har sprengt, eg har sprengt min kapasitet
Eg har lengta, eg har lengta etter deg
Har du lengta etter meg
Eg spør deg rett ut, har du lengta etter meg

Du kler meg av, du kler meg av, du kler meg av
Du gjer meg spørsmål, og eg gjer deg svar
Men eg har tenkt, og eg har tenkt, og eg har tenkt
Det her er min dag, nå stikker eg av 

For eg vil ut, for eg vil ut, for eg vil ut
Du tok meg inn, men det var kun for et beløp
Eg kommer te å blø, te å blø, te eg dør
Nå stikker eg av på ditt skift, herr Direktør

Å, velkommen te en heilt ny dag
Kvert sekund er lenger, såpass er klart
Aldri om eg vil ligge her den dagen eg skal dø
Nå stikker eg av på ditt skift, herr Direktør

Selve musikken deres er jeg ingen fan av, men tekstene deres er av og til meget gode og treffende.

Legg igjen en kommentar

